Modus: Prace z historii sztuki — 5.2004

Betlej, Andrzej: Kilka uwag na temat projektów rozbudowy kościoła Św. Jana w Jarosławiu autorstwa Giacomo Briana

MODUS

Prace z historii sztuki

V (2004)

Andrzej Betlej

Kilka uwag na temat projektów rozbudowy kościoła
Sw Jana w Jarosławiu autorstwa Giacomo Briana

W opublikowanej w roku 1999 rozszerzonej wersji artykułu poświęconego
kościołowi Św. Jana w Jarosławiu Jerzy Paszenda1 zajął się projektem przed-
stawiającym rzut rozbudowywanej świątyni, wzmiankowanym w katalogu
aukcyjnym rysunków Giacomo Briana2. Projekt ten, wraz z całą wystawioną
na aukcji kolekcją trafił ostatecznie do zbiorów The Getty Research Institute
w Los Angeles.

Pomimo iż badacz nie miał dostępu do reprodukcji projektu i korzystał je-
dynie z lakonicznego opisu ze wspomnianego katalogu, stwierdził, że rysu-
nek ten odnosi się do odbudowy i rozbudowy kościoła jarosławskiego, jaka
miała miejsce w latach 1616-1624 i uznał go za szczególnie ważny dla usta-
lenia etapów przebudowy kościoła jarosławskiego. Posługując się jedynie
skąpym opisem katalogowym zauważył, że kruchta przed całą szerokością
fasady zachodniej nie została jeszcze podzielona na mniejsze pomieszcze-
nia, za to na osi głównej narysowano rzut masywnej wieży, podobnej do tej,
jaką Bnano zaprojektował dla kolegium w Lublinie, połową swą wysunięty
przed lico kruchty. Stwierdził, iż Briano podparł mury kościoła od wewnątrz
grubymi pilastrami, a od zewnątrz kaplicami i kruchtą. Paszenda pozostawił
jako otwarte kwestie, czy kaplice od razu planowano w tej formie, jaką mają
obecnie, to znaczy z kopułami oraz czy znajdująca się nad kaplicami (obecnie

1 J. Paszenda, Kościół Św. Jana w Jarosławiu w wiekach XVII i XVIII, w: tegoż, Budowle
jezuickie w Polsce XVI-XVIII w., t. 1, Kraków 1999, s. 90-91; pierwsza wersja artykułu opubli-
kowana została w „Biuletynie Historii Sztuki" 33, 1971, s. 335-344.

" J. Bury, Forty-three sheets of architectural drawings by Giacomo Briano da Modena S.J.
(1589-1649). The Societyś architect in Poland and in Northern Italy. A hitherto unknown work
of major importance for the history of the European architectural treatise, Mediolan [1983], s.
nlb., nr kat. XXIX.