Modus: Prace z historii sztuki — 5.2004

Betlej, Andrzej: Kilka uwag na temat projektów rozbudowy kościoła Św. Jana w Jarosławiu autorstwa Giacomo Briana

3. Giacomo Briano, projekt rozbudowy kościoła św. Jana w Jarosławiu, przekrój, fot. dzię-
.ki uprzejmości The Getty Research Institute

oś). W dolnej kondygnacji podziały ścian przeprowadzono za pomocą sze-
rokich lizen, obustronnie zdwojonych, zakończonych odcinkami gzymsu, na
których rozpięto półkoliste arkady ozdobione profilowanym gzymsem. Na osi
znajduje się prostokątne wejście, zamknięte łukiem koszowym (flankowane
przez pary lizen). Po bokach, na osiach wyznaczonych przez dobudowane
kaplice, umieszczono mniejsze wejścia, prostokątne, zamknięte półkoliście,
nad którymi ciągnie się pas gzymsu i dodatkowo półkoliste okna. W drugiej
kondygnacji, na osi głównej znajdowało się prostokątne wejście, w prostokąt-
nej, zamkniętej półkoliście płycinie, zaś na osiach bocznych - duże półkoli-
ste okna termalne, w dolnej części wypełnione przez balustradę. Na ostatniej
kondygnacji widoczne są prostokątne okna (na osiach wewnętrznych blendy);
kondygnację przerwano na osi głównej, gdzie umieszczono trójdzielne okno
w „serlianowskim" obramieniu, znajdujące się zapewne w szczycie nawy ko-
ścioła. Na rysunku ukazano także schemat podziałów zewnętrznych elewa-
cji bocznych, w dolnej kondygnacji przeprowadzonej za pomocą posadowio-
nych na cokole półkolumn, dźwigających rozbudowane belkowanie; podzia-
ły te zostały powtórzone w drugiej kondygnacji, a całą elewację zwieńczono