Modus: Prace z historii sztuki — 5.2004

Bęczkowska, Urszula: Architektura klasztoru ss. karmelitanek bosych przy ulicy Łobzowskiej w Krakowie

16. Kraków, projekt budowy nowego klasztoru ss. karmelitanek bosych przy ul. Łobzow-
skiej, marzec 1903, F. Mączyński i T. Stryjeński, elewacja frontowa i południowa oraz
przekrój poprzeczny. Oryg. WAP, ABM, Łobzowska 40, f. 538 a

s. 112-115, 121). Tarcze te wykonano w kamieniu i wkomponowano u podstawy zwieńczenia
szkarp. Wkład architektów został jeszcze dodatkowo podkreślony przez umieszczenie monogramu
Stryjeńskiego na jedynym witrażu, jaki zachował się w krużgankach klasztornych [AKŁ, Klasztor
SS Karmelitanek Bosych w Krakowie. Program prac konserwatorskich. Elementy metalowe okien.
Wykonawca: Firma R. Bobicki w Krakowie (dalej: Klasztor SS Karmelitanek... Program prac kon-
serwatorskich...), Kraków, s. 4] oraz przez wyrzeźbienie głowy Mączyńskiego na szczycie szkar-
py ujmującej od zachodu główną fasadę świątyni. Jak wielką wagę przywiązywał Stryjeński do
upamiętnienia swojego udziału w podejmowanych pracach budowlanych świadczą liczne, pozo-
stawione na nich „sygnatury" artysty. Własny monogram umieścił Stryjeński m.in. w restaurowa-
nym przez siebie kościele św. Krzyża w Krakowie i na elewacji Powiatowej Kasy Oszczędności
w Krakowie (w ryzalicie zawierającym główną klatkę schodową od strony podwórza) [W. Bałus,
Zygmunt Hendel (1862-1929), w: Ludzie, którzy umiłowali Kraków. Założyciele Towarzystwa Mi-
łośników Historii i Zabytków Krakowa, Kraków 1997, s. 91 i 93], zaś jego zaangażowanie w re-
staurację kościoła Mariackiego w Krakowie zostało zaakcentowane, na wniosek Pawła Popie-
la, przez ozdobienie wnętrza prezbiterium podobizną architekta, wyrzeźbioną przez Zygmunta