Modus: Prace z historii sztuki — 5.2004

Bęczkowska, Urszula: Architektura klasztoru ss. karmelitanek bosych przy ulicy Łobzowskiej w Krakowie

21. Kraków, klasztor ss. karmelitanek bosych przy ul. Łobzowskiej, projekt rozbudowy oł-
tarza w chórze zakonnym, 1907/1908, Królewski Instytut Sztuki Chrześcijańskiej Mayera
w Monachium. Oryg. AKŁ, repr. M. Gaik.

turze głównej elewacji, jak i całej budowli159. Charakter wnętrza dopełniały
witraże, przewidziane przez Mączyńskiego jako element łagodzący surowy
wyraz kompozycji architektonicznej160. Analiza tej pierwotnej aranżacji wnę-
trza, w zestawieniu ze sposobem rozwiązania elewacji kościoła i klasztoru
oraz zharmonizowanych z nimi form muru otaczającego konwent przekonuje
nas, że w intencji projektodawców kompleks klasztorny realizować miał za-
łożenia romantycznej koncepcji Gesamtkunstwerk, był bowiem komplekso-
wo zakomponowanym układem, w którym architektura, rzeźba, malarstwo

linga z Berlina, zob. Altare im romanischen und goiischen Stil mit zahlreichen Detailzeich-
nungen von A. Niedling Architekt. Bruno Hessling - Buchhandlung fiir Architektur und Kunst-
gewerbe. Berlin-New York, C5, Cl 1, C26; projekty Vinzenza Statza realizowane przez firmę
Ch. Claesena z Berlina, zob. Gotische Einzelheiten. Altare im Holz und Stein von Vinzenz Statz.
Ch. Claesen - Buchhandlung fur Architektur und Kunstgewerbe, Berlin, nr 1, 34. Por. też A.
Brykczyński, Podręcznik praktyczny ikonografii chrześcijańskiej, Warszawa 1894, s. 119.

159 E. Mikołajska, Neośredniowieczne ołtarze w Krakowie w: Bałus... (przyp. 36), s. 181.

160 Listy Franciszka Mączyńskiego... (przyp. 70), brak daty.