Modus: Prace z historii sztuki — 5.2004

Recenzje i omówienia
Walczak, Marek: Dušan Buran, Studien zur Wandmalerei um 1400 in der Slowakei. Die Pfarrkirche St. Jakob in Leutschau und die Pfarrkirche St. Franziskus Seraphicus in Poniky

ła, czterej Ewangeliści, grupa Deesis), ze
znajdującymi się w nawie przedstawieniami

0 wymowie eschatologicznej {Muter Miseri-
cordiae, Scala sałutis, przedstawienie wo-
tywne z Matką Boską), wyobrażeniami kul-
towymi (Vo/to Santo) i zupełnymi „nowinka-
mi" ikonograficznymi (Żyjący Krzyż).

Nowa dekoracja z początków w. XV wy-
parła starą, o czym świadczą zachowane na
ścianie północnej fragmenty Narodzin Jana
Chrzcicie/a (ok. 1370-1380) i Walki Św. Je-
rzego ze smokiem (koniec w. XIV). Pociąga
to za sobą pytania o przyczyny wprowadze-
nia nowych malowideł, a w związku z kom-
plikacją ich treści ideowych, o osobę „kon-
ceptom", czyli pomysłodawcy programu.
Według Autora występujące tu rozwiązania

1 ich kombinacja najbliższe są dekoracjom
rękopisów z czasów soboru w Konstancji
(s. 113). Twórca programu musiał więc być
człowiekiem wszechstronnie wykształconym
i świetnie obeznanym z najnowszymi tren-
dami w ikonografii i literaturze teologicznej
(s. 148).

Spośród szeregu rzadko spotykanych
rozwiązań wymienić warto kilka. W tzw.
„scenie wotywnej" ukazano świeckich
wznoszących modły do Marii z Dzieciąt-
kiem, obok zaś rozwartą paszczę Lewiatana,
nad którą rozpięty został most. Buran łączy
to przedstawienie z popularną w średniowie-
czu metaforą mostu przez Czyściec, która
- dzięki wizjom Grzegorza z Węgier (wkrót-
ce po r. 1353) - zyskała szczególną popular-
ność w Europie Środkowej (s. 134). Połącze-
nie przedstawienia w typie Scala salutis (Jn-
tercesji, według nomenklatury Autora) z mo-
tywem Walki o duszę zmarłego, najbliższe
analogie znajduje w malowidłach ściennych
w czeskich Zeliezovcach i w krużgankach
augustiańskich w Krakowie (s. 139). Zna-
czenie przedstawień z terenów Polski podno-
si fakt, że najstarszy w Europie Środkowej
wizerunek Walki o duszę zmarłego zachował
się w kościele cystersów w Koprzywnicy (s.
140, przyp. 98). Analizując skomplikowa-
ną formułę ikonograficzną Żyjącego Krzy-
ża, Buran szczególnie podkreśla obecność

postaci klęczącego papieża. Według niego
wyobrażenia w tym typie zrodziły się w kli-
macie intelektualnym schizmy, trwającej od
r. 1378 i soboru w Konstancji (1414-1417)
i stanowią przykład propapieskiej propagan-
dy obrazowej (s. 146-147).

Osobne miejsce w dekoracji świątyni
zajmuje malowidło w zakrystii, naśladują-
ce kształt współczesnych nastaw ołtarzo-
wych. W „predelli" znajduje się przedsta-
wienie duchownego klęczącego przed Marią
które uznać trzeba za wizerunek Grzegorza,
wzmiankowanego w inskrypcji fundacyjnej
na ścianie tęczowej, jako dominus gregorius
plebanus ecclesiae huius. Pleban ów trakto-
wał najwyraźniej swą zakrystię, przestrzeń
zamkniętą i niedostępną dla wiernych, jako
rodzaj prywatnej kaplicy (s. 170). Pomimo
to Autor przypuszcza, że fundacja malowideł
była dziełem kilku osób, w tym świeckich,
którzy pojawili się w różnych przedstawie-
niach (m.in. tzw. scena wotywna, Volto San-
to). Wyróżnienie proboszcza wynikało za-
pewne z faktu, że był on koordynatorem prac
i pomysłodawcą programu ikonograficznego
(s. 175, 197). Istotną rolę przy jego układa-
niu mogli też odegrać franciszkanie z pobli-
skiego klasztoru. Niewielka postać klęczą-
ca przed św. Piotrem lub św. Hieronimem
na ścianie północnej prezbiterium zdaje się
nosić habit braci św. Franciszka. W scenach
w nawie szczególny nacisk położono na bez-
pośredni, indywidualnie kształtowany sto-
sunek człowieka do Boga. Sposób sformu-
łowania tych tematów zdaje się wskazywać
na znajomość tekstów wielkich franciszkań-
skich teologów, takich jak Duns Szkot, a tak-
że szeroko rozumianej literatury kaznodziej-
skiej braci mniejszych (s. 179-180).

Ścisły związek poszczególnych kompo-
zycji z dziełami sztuki czeskiej wskazuje na
wzrastającą rolę wzorników w malarstwie
początków w. XV. Rysunkowe schema-
ty krążyły wówczas na osi Praga - Morawy
- Środkowa Słowacja, wpływając znacząco
na charakter twórczości, który Buran określa
jako „kombinatoryczny" - kombinatorischer
Charakter (s. 196, 199). Poszukując innych