Modus: Prace z historii sztuki — 7.2006

Quirini-Popławski, Rafał: Jeszcze jeden głos na temat sygnatury na fasadzie kościoła OO. Cystersów w Wąchoku

2. Wąchock, opactwo cysterskie, kościół p.w. Najświętszej Panny Marii i św. Floriana, przypora
w narożniku pn. zach., sygnatura Jana de Simon (?), za J. Gadomskim

łopolsce miał wykonać imponującą liczbę realizacji, do których Białoskórska
zaliczyła w pierwszym rzędzie wszystkie cztery zespoły cysterskie, określone
mianem „enklawy artystycznej środowiska cysterskiego Fossanova-Casamari".
Dodatkową przesłanką w tym kierunku miał być napis SYMON znaj dujący się
na zworniku sklepienia kaplicy przy północnym ramieniu transeptu kościoła

co utrudniało „ustalenie jego [kościoła] bezpośredniego pierwowzoru". Mimo zauważonych
rysów archaizujących źródeł jego architektury dopatrywała się we Francji (tamże, s. 38-39).
K. Białoskórska, Uabbaye cistercienne de Wąchock, „Cahiers de Civilisation Medievale. Xe
-XIIesiecles"5, 1962, s. 341, 347-350; tejże (przyp. 10), s. 249,251 (w skład warsztatu Simona
mieli wchodzić także ceglarze, ceramicy, malarze i snycerze); tejże, Polish Cistercians Archi-
tecture and Its Contacts with Itąly, „Gęsta" 4, 1965, s. 15 (za pochodzeniem Simona z Toskanii
miało świadczyć stosowanie naprzemianległych pasów różnokolorowego kamienia w ścianach
kościoła wąchockiego); tejże, La fabriąue du Maitre Simon et son acthńte en Pologne dans la
premierę moitie du XIIIe siecle. Un cas isole ou un temoignage de la evolution de la pratiąue
de consiruire chez les cisterciens?, „Arte Medievale", II serie, A. VIII, 1994, Nr 1: Ratio fecit
diversum. San Bernardo e le arti, vol. 2, s. 65-67; tejże, Le caractere et les idees du decor
sculpte architectonigue des monasteres cisterciens polonais du XIIIe siecle et sa position en
regard des traditions et de la spiritualite de l'ordre, w: La vie ąuotidienne des moines et cha-
noines reguliers au Moyen Age et Temps modernes, Actes du Premier Colloąue International
du L.A.R.H.C.O.R., Wroclaw-Książ, 30 novembre - 4 decembre 1994, red. M. Derwich, t. 2,
Wrocław 1995, s. 622-640; tejże, Imago leonis. Drewniane rzeźby lwów z XIII wieku z opactw
cysterskich w Koprzywnicy i Sulejowie. Funkcja i treści ideowe, w: Cystersi w społeczeństwie
Europy Środkowej... (przyp. 2), s. 618-621; por. Z. Swiechowski, Simon budowniczy małopol-
skich opactw cysterskich -fakt historyczny czy fikcja?, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki"
44, 2000, s. 239; tenże, Budowle cysterskie w Koprzywnicy i Wąchocku. Model średniowiecznej
współpracy międzynarodowej, w: Historicka inspirace. Sbornik k pocte Dobroslava Libala,
Praha 2001, s. 394^396.