Notae Numismaticae - Zapiski Numizmatyczne — 5.2004

Niniejszy tom Notae Numismaticae - Zapisków Numizmatycznych pra-
gniemy poświęcić pamięci zmarłego przed siedmioma laty Profesora dra
Andrzeja Kunisza, którego śmierć stanowi wielką stratę dla numizmatyki
polskiej. Andrzej Kunisz (1932-1998), Profesor Uniwersytetu Śląskiego,
był wybitnym znawcą historii mennictwa rzymskiego. Jego solidny,
oparty na wielkiej erudycji dorobek drukowany w kraju i za granicą
przyczynił się do pomnożenia, dość skromnej poprzednio, polskiej litera-
tury naukowej w tej dziedzinie. Większa część prac Profesora dotyczyła
mennictwa późnej republiki i cesarstwa rzymskiego jakkolwiek swe ba-
dania rozpoczął - jeszcze w Krakowie - od problematyki znalezisk mone-
tarnych na ziemiach polskich. Kontynuował w tym zakresie prace swego
mistrza, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego Ludwika Piotrowicza,
który zachęcił Go do podjęcia tej tematyki i skierował do pracy w Zakła-
dzie Numizmatyki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie. Mimo przejścia
do służby archiwalnej nie zaprzestał badań numizmatycznych, nie utracił
też kontaktu z krakowską Alma Mater, gdzie prowadził okresowo zajęcia
dydaktyczne. Od 1969 roku wykładał na Uniwersytecie Śląskim, gdzie
dzięki jego aktywności jako profesora i organizatora życia naukowego
powstał liczący się ośrodek badań nad historią i numizmatyką starożytną.
Nadal kontynuował tam prace nad obiegiem monetarnym na ziemiach
polskich, jednak większość jego książek i artykułów dotyczyła systemu
monetarnego i gospodarki pieniężnej w Cesarstwie Rzymskim. Do pol-
skich badań nad mennictwem antycznym wniósł nowoczesne metody
analizy materiału, pracował nad doskonaleniem aparatu pojęciowego nu-
mizmatyki. Prace Andrzeja Kunisza pomnożyły polski dorobek w dzie-
dzinie menictwa rzymskiego zapewniając mu trwale miejsce w kręgu
nauki światowej.

Z krakowskim środowiskiem naukowym prof. A. Kunisz związany był
przez całe życie. W Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia histo-
ryczne (1955 r.), doktoryzował się (w 1965 r. pod kierunkiem prof. Józefa
Wolskiego) i habilitował (1971 r.). W 1998 roku został wybrany członkiem
korespondentem Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie. Należał do
Sekcji Numizmatycznej Komisji Archeologicznej Oddziału PAN w Krako-
wie od momentu jej powstania i regularnie wygłaszał na posiedzeniach
referaty. Włączył do prac Sekcji swych młodszych współpracowników.
Trudno przecenić Jego wkład w wykształcenie krakowskich i polskich
numizmatyków młodszej i średniej generacji. W prowadzonym przez