Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 10.2011

Larsson, Lars Olof: Studnia Neptuna na Długim Targu w Gdańsku
Lars Olof
Larsson

II. 1. Studnia Neptuna na Długim
Targu w Gdańsku.
1 ł Fot. Małgorzata Omilanowska

odpowiedzialny za wykonanie kamiennych elementów studni, ale nie wia-
domo, kto był autorem projektu. Informacje dotyczące dokładnego czasu
powstania projektu i jego realizacji są rozmaite, najczęściej fałszywe; jedno-
myślność panuje wyłącznie co do określonej na rok 1633 daty oddania studni
do użytku.
Informacje na temat okoliczności powstania samej figury Neptuna są sprzecz-
ne. Podczas gdy jedni przypuszczają, że Studnia Neptuna „zbudowana” została
w latach 1612-1615 przez Hansa Reichle w Augsburgu, inni podają, że figura
Neptuna została wymodelowana, bądź „wykuta” przez Petera Husena i Johan-
na Rogge w Gdańsku, a następnie wysłana do Augsburga, gdzie została odlana
przez Hansa Reichle. W przypuszczeniu tym prawdziwe jest jedynie nazwisko
Petera Husena. To właśnie on wykonał model figury Neptuna w Gdańsku. Jak
absurdalne jest domniemanie, że model odlewniczy został wysłany z Gdańska
do Augsburga w celu wykonania właściwego odlewu, postaramy się wkrótce
objaśnić.
Niewiele bardziej godny zaufania niż rozmaite teksty reklamowe okazuje
się przy wnikliwej analizie artykuł na pierwszy rzut oka dobrze udokumento-
wany, który z okazji 300 rocznicy istnienia studni opublikował renomowany
znawca gdańskiej historii sztuki Georg Cuny2. Poniżej wrócimy jeszcze do nie-
których punktów jego koncepcji.

2 Georg Cuny, Der Neptunbrunnen in Danzig. 300 Jahre alt, „Mitteilungen des Vereins fur
Westpreufiische Geschichte” 1934, 33, s. 30-37. Za pomoc w uzyskaniu tego artykułu chciał-
bym w tym miejscu podziękować Jórnowi Barfodowi z Ostpreufiisches Landesmuseum w Liine-
burgu. Na notoryczną niewiarygodność Cuny’ego wskazuje Bartetzky, Das Grofie Zeughaus...,
s. 15-23 passim.