Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 10.2011

Larsson, Lars Olof: Studnia Neptuna na Długim Targu w Gdańsku
Lars Olof
Larsson

II. 6. Hans Yredeman de Yries, Projekt studni [w:] idem, Perspective..., Leiden 1604-1605

na postumencie uformowanym z morskich koni, a z zakończeń jego trójzębu
tryskała woda. Jeśli mamy w pełni wierzyć rycinie ukazującej studnię kronbor-
ską, tamtejszy Neptun nie był tak mocno skręcony w swej pozie jak gdański.
Ten wprawdzie oddziałuje w swej pozie nieco sztywno, ale jest prawdziwą figu-
rą serpentinatą, która, jak wykazał to już Carl, związana była z norymberskimi
rzeźbami brązowymi z kręgu Georga Labenwolfa i Benedikta Wurzelbauera
(ił. 8)27. Odnosi się to także do Neptuna na malowidle Isaaka van den Blocke,
co oznacza, że Peter Husen dokonał jedynie modyfikacji zaproponowanego
mu projektu, podkreślając silniej ruch Neptuna. W porównaniu do niezwykle
dynamicznie oddziałującej, datowanej na 1617 r., figury Neptuna, którą Adrian
de Vries wykonał dla zamku Frederiksborg w Danii, gdańska figura Petera
Husena sprawia wrażenie nieco przestarzałej (ił. 9). Porównanie takie byłoby
jednak dla Husena niesprawiedliwe. Wykształcony we Włoszech u Giovannie-
go Bologna Adrian de Vries był w swojej dziedzinie artystą wyjątkowym i jeśli
pominie się jego rzeźby zdobiące fontannę na zamku Frederiksborg, to okaże
się, że przed połową XVII w. dla gdańskiej Studni Neptuna nie da się wskazać
niczego porównywalnego w sztuce całego regionu nadbałtyckiego.

27 Carl, Der Neptunbrunnen..., il. 10. Hans R. Weihrauch, Europdische Bronzestatuetten
15-18. Jahrhundert, Braunschweig 1967, s. 325 i n., il. 399.