Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 12.2013

Chodyński, Antoni Romuald: Symbolika dekoracji ram i rzeźby św. Rajnolda Mistrza Adriana Karffycza w gdańskim Dworze Artusa
Liściaste maski nasuwają analogię do masek wzbogaconych pękami owo-
ców46 w dekoracji weneckiego kościoła Santa Maria dei Miracoli (il. 14 por. il. 1,
5 i 7) wykutych w kamieniu przez Tulia i Antonia Lombardich. Styl i forma
snycerskiej dekoracji rundeli w Ławie św. Krzysztofa zbliżone są do stylu sto-
sowanego w dwóch modelach bliskich chronologicznie ozdobnemu pasowi
anonimowego niemieckiego twórcy rzeźbionych w twardym drewnie bukszpa-
nowym. Modele zawierają portretowe medaliony, liściaste maski zwieńczone
rogami górskich kozic, następnie wicią akantową z puttami, antykizującymi
postaciami nagiej pary z ciałami zakończonymi spiralną wicią z kwiatonami
symbolizującymi związek małżeński i płodność47 (il. 15). Podobne motywy
dekoracyjne ornamentu kandelabrowego można odnaleźć na pilastrach Scala
d’ Oro w Palazzo Ducale w Wenecji projektu Jacopa Sansovina (1530, il. 16).
Cechą wspólną tych exemplów są nie tylko niektóre z treści, ale również forma.

II. 14. Dekoracja kościoła Santa Maria dei Miracoli, Tulio i Antonio Lombardi, 1. poł. XVI w.,
wg Owen Jones, Ornament, Warszawa 2008

Układ ornamentalny przyjął Karffycz prawdopodobnie z ikonograficznych
przekazów graficznych, nie mamy bowiem pewności, czy snycerz osobiście
był w Italii (Veneto, Toskania, Rzym) w centrach wielkiej sztuki rzeźbiarskiej.
46 Maski te symbolizują Słońce i lato.
47 Wenzel jamnitzer und die Niirnberger Goldschmiedekunst 1500-1700. Goldschmiede-
arbeiten - Entwiirfe, Modelle, Medaillen, Ornamentstiche, Schmuck, Portrćiits. Hrsgb. Gerhard
Bott. Eine Ausstellung im Germanischen Nationalmuseum Nurnberg vom 28. Juni - 15. Sep-
tember 1985, Munchen 1985, s. 331, il. 270 i 271.

Symbolika
dekoracji
ram i rzeźby
św. Rajnolda...