Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 12.2013

Boesten-Stengel, Albert: Gdańsk nad Morzem Śródziemnym. Rzeźba z brązu z Fontanny Neptuna - ikonografia, forma i znaczenie
Albert Giambologny swoje zasadnicze wykształcenie otrzymał we Florencji, gdzie też
Boesten- stworzył swoje najważniejsze dzieła.
-Stengel Tutaj interesuje nas przede wszystkim seria dużych fontann Neptuna, które
powstały we Florencji i wychodząc od Florencji także w innych miastach Italii.
Po śmierci Baccia Bandinellego, który pierwotnie dostał zlecenie, Bartolomeo
Ammanati otrzymał w roku 1560 w ramach konkursu zamówienie na pierwszą
publiczną monumentalną fontannę w mieście na Piazza della Signoria tuż obok
Palazzo Vecchio. Inaczej niż popularne, zwłaszcza w ogrodach i na dziedzińcach,
fontanny z misą, znajdujący się na poziomie gruntu basen z centralnie ulokowaną
stelą fontanny pozwalał stworzyć posąg o niespotykanej dotąd wielkości. Krótko
przedtem i też równocześnie powstały dwie kolejne fontanny tego nowego typu:
autorem pierwszej był uczeń Michała Anioła, Giovan Angelo Montorsoli (1557)
w Messynie (Neptun stojący między Scyllą i Charybdą), druga zaś to Fontanna Nep-
tuna w Bolonii, dzieło Giambologny (ukończone w roku 1565). Neptun z brązu
(il. 2) uczynił go sławnym w całej Europie. Jego warsztat we Florencji przycią-
gał współpracowników z wielu krajów, którzy z kolei przyczynili się do pośred-
niego rozpowszechnienia jego sztuki.

II. 1. Gdańsk, Fontanna Neptuna,
fot. Łukasz Golowanow

II. 2. Giambologna, Bolonia, Fontanna Neptuna,
fot. archiwum autora