Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 12.2013

Boesten-Stengel, Albert: Gdańsk nad Morzem Śródziemnym. Rzeźba z brązu z Fontanny Neptuna - ikonografia, forma i znaczenie
Zwyczaj zdobienia publicznych fontann figurami nawiązującymi do antyku,
a zwłaszcza odlewami z brązu, sięga już gmin włoskich z okresu średniowie-
cza. W Perugii zaprojektowaną przez Nicole i Giovanniego Pisanich i zbudo-
waną około roku 1278 fontannę przed Palazzo dei Priori wieńczy grupa trzech
kobiecych postaci, tworzących stelę3 (il. 3). Odlew z brązu uchodził wśród
współczesnych za technikę wybitnie antyczną4. Jednolity strój trzech żeń-
skich figur, peplos, ich układ kariatyd oraz naczynie - kantaros - które dźwi-
gają na głowach, sprawiają, że grupa wydaje się antyczna. Jako wzór mogła
tu posłużyć statuetka o trzech twarzach, być może przedstawienie Hekate.
Fontanna bogato zdobiona reliefami i rzeźbami upamiętnia sceny z historii
biblijnej i rzymskiej, a także z życia gospodarczego, politycznego i religijnego
gminy - aż po portrety osób zajmujących aktualnie dwa najwyższe stanowiska.
Udająca antyczną grupa z brązu reprezentowała przedchrześcijańskie, etruskie
założenie miasta.

II. 3. Perugia, Fontana Maggiore, fot. grifomaniacs

Oryginał znajduje się dzisiaj w tamtejszej galerii regionalnej: Perugia, Galleria Nazionale
dell’ Umbria.
1 Por. Norberto Gramaccini, Mirabilia. Das Nachleben antiker Statuen vor der Renaissance,
Mainz 1996.

Gdańsk nad
Morzem
Śródziemnym...