Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 12.2013

Łopuski, Lech: Stalle w prezbiterium bazyliki archikatedralnej Trójcy Świętej w Oliwie
II. 5. Zachodnia ścianka boczna dolnego
rzędu siedzisk - św. Łukasz, fot. Lech Łopuski

II. 6. Zachodnia ścianka boczna dolnego
rzędu siedzisk - św. Jan, fot. Lech Łopuski

Pola zapiecków górnego rzędu oddzielone są od siebie hermami męskimi
dwóch rodzajów: hermy rękami podtrzymujące nad głowami poduszki,
z dużym liściem akantu w górnej części trzonu, ułożone są na przemian z her-
mami pozbawionymi rąk, dźwigającymi jońskie kapitele, o trzonach ozdobio-
nych rzeźbionymi wiązkami owoców i kwiatów (il. 7). Poła zapiecków, skon-
struowane z prostych dębowych desek, wypełnia nałożona płaskorzeźbiona
dekoracja architektoniczna, złożona z szerokich cokołów, na których wspie-
rają się pary zwężających się ku dołowi pilastrów (na przemian hermowych
z ornamentem cekinowym i kanelowanych z kaboszonami) umieszczonych
na tle prostych lizen dźwigających belkowanie. Na cokołach, w zwieńcze-
niach oraz w uszakach użyto ornamentu okuciowego. W powstałych aedi-
culach umieszczone są naprzemiennie płaskorzeźbione dekoracje arabes-
kowe i postaci apostołów. W sumie dziesięć płaskorzeźb figuralnych ukazuje
świętych: Piotra, Pawła, Judę Tadeusza, Jakuba Młodszego, Jakuba Star-
szego, Filipa, Andrzeja, Szymona, Mateusza i Tomasza. Na ściankach bocz-
nych drugiej kondygnacji, w polach utworzonych z okucioworollwerkowej
dekoracji, od zachodu umieszczone zostały przedstawienia Matki Bożej
(il. 8) i Chrystusa Bolesnego (il. 9), z wyobrażonymi poniżej arma Christi

Stalle
w prezbiterium
bazyliki
archikate-
dralnej...