Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 16.2017

Ryba, Grażyna: Cytaty strukturalne i zapis współczesności. Rzeźba sakralna Elżbiety Szczodrowskiej‑Peplińskiej w kontekście posoborowej aranżacji wnętrz zabytkowych kościołów Trójmiasta
gdańską rzeźbiarkę do innych świątyń Pomorza (w Koś-
cierzynie, Szczecinka, Bydgoszczy, Świbnie, Pieniężnie,
Pelplinie).
Specyficzny styl spokojnej, nieco melancholijnej
opowieści dobrze wpisuje się w zabytkową formę archi-
tektoniczną kościoła. Można przypuszczać, że wpływ
na ukształtowanie się takiej koncepcji rzeźby sakral-
nej musiały mieć młodzieńcze doświadczenia artystki,
zdobyte podczas realizacji prac rzeźbiarskich przy
odbudowie gdańskiego Głównego Miasta. Założenia
przyjęte w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych
XX w. przy odbudowie historycznych centrów miast
polskich dopuszczały w rzeźbie i malarstwie dekora-
cyjnym indywidualną trawestację historycznych moty-
wów z zachowaniem ogólnie zabytkowego charakteru.
Szczodrowska wykonała m.in. głowy zdobiące jedną
z kamienic przy Długim Targu i dekorację figuralną
przedproży przy ulicy Piwnej 5012. O ile głowy zostały
odkute z niemal szkolną, pozbawioną polotu staran-
nością, o tyle postaci kobiece na przedprożach mają
urok swobodnej, nawiązującej do baroku stylizacji,
którą można uznać za zapowiedź przyszłych twórczych
przekształceń struktur i form historycznych.
Nawarstwiające się w realizacjach sakralnych Szczo-
drowskiej quasi-cytaty, skłaniające badaczy do mnoże-
nia wpływów i inspiracji13 14, wskazują w znacznej mierze
również na pomijane przez nich związki ze stylistyką
właściwą sztuce sakralnej w Polsce lat sześćdziesiątych
i siedemdziesiątych minionego wieku czy z bujnie rozwijającą się wówczas ilu-
stracją książkową. Wysmukłe, „gotyckie” postaci występują chociażby w rzeźbie
Bronisława Chromego (Nowy Sącz, ił. 4), a ludowo-dziecięca prostota narracji
Szczodrowskiej przypomina m.in. ilustracje Marii Hiszpańskiej-Neumann do Sta-
rodziejówu i Złotej legendy15, także inspirowane sztuką średniowieczną.

11. 4. Bronisław Chromy (proj.),
M. Kiełbasa (wyk.), Św. Stanisław
Biskup, rzeźba w kościele Matki
Bożej Bolesnej w Nowym Sączu
Zawadzie, 1981, fot. Archiwum
Parafii Matki Bożej Bolesnej
w Nowym Sączu Zawadzie

12 Dokumentację fotograficzną zob. Strobel, Rzeźbiarka Elżbieta Szczodrowska-Peplińska..., il. 1-5.
13 „Prace Elżbiety Szczodrowskiej uderzają brakiem wyraźniejszych stylistycznych powią-
zań z dominującymi w dwudziestowiecznej rzeźbie prądami [...], czerpie [ona] z całą swobodą
inspiracje z rzeźby europejskiej - od średniowiecza poczynając. W jej pracach jest coś może
z baroku hiszpańskiego, ale dominuje duch gotycko-renesansowej środkowej Europy”. Zob. Osęka,
Skrodzki, Współczesna rzeźba..., s. 29.
14 Janina Porazińska, Starodzieje, Warszawa 1962.
15 Jakub de Yoragine, Złota legenda, przeł. Janina Pleziowa, Warszawa 1955.