Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Staręga, Magdalena: Przekształcenia gdańskich obiektów zabytkowych w pierwszej połowie XIX w. w kontekście rodzącej się myśli konserwatorskiej
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung
Magdalena
Staręga

źródła ikonograficzne ukazujące ich skalę44. Uwieczniono za to sylwetę kościoła
wraz z wieżą, której nowa forma stała się symbolem zmiany funkcji budowli
z sakralnej na świecką (ii. 11). Dla szkoły nawigacyjnej była ona elementem zna-
czącym - dostosowano ją bowiem do funkcji punktu obserwacyjnego i miejsca
nauki obsługi sprzętu nawigacyjnego45. Nie odbudowano hełmu, a zamiast niego
na szczycie wieży wprowadzono płaski taras ogrodzony prostą, klasycystyczną
balustradą. Zrezygnowano też z niewielkiej sygnaturki, zastępując ją kominem
obsługującym system ogrzewania sal lekcyjnych w szkole.

II. 11. Kościół św. Jakuba jako siedziba Królewskiej Szkoły Nawigacji, repr. za: Kurze Nachricht von
der in Danzig errichteten Kónigłichen nautischen Lehranstalt: nebst einer Beschreibung
von Masseys Patent Logg und Patent Loth, Danzig 1818

W wyniku wybuchu baszty prochowej ucierpiał także leżący w jej pobliżu
piętnastowieczny kościół św. Bartłomieja. Eksplozja uszkodziła strop oraz wypo-
sażenie budowli. Podczas odbudowy w 1815 r. zastąpiono stary drewniany strop
belkowy sklepieniem zwierciadlanym46.

44 Opis przeprowadzonych prac adaptacyjnych zawarł w swoim artykule Aleksander Piwek,
Architektura i kościół św. Jakuba w Gdańsku [w:] Szpital i kościół św. Jakuba..., s. 152-158.
45 Ibidem, s. 155; Adam Szarszewski, Szpital i kościół św. Jakuba w Gdańsku, Zarys histo-
ryczny, Toruń 2000, s. 105.
46 Dehio-Handbuch der Kunstdenkmałer West und Ostpreussen: die ehemałigen Provinzen
West und Ostpreussen (Deutschordensland Preussen) mit Butower und Lauenburger Land,
oprać. Michael Antoni, Miinchen-Berlin 1993, s. 101. Z kolei w 1821 r. usunięto znajdujące się
na ścianie zachodniej kościoła barokowe portale prowadzące na znajdujący się przy kościele
cmentarz, zob. ibidem.