Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Staręga, Magdalena: Przekształcenia gdańskich obiektów zabytkowych w pierwszej połowie XIX w. w kontekście rodzącej się myśli konserwatorskiej
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung
Magdalena nowego aneksu (ii. 14). Planowana zmiana dotyczyła tylnej części budynku,
Staręga znajdującej się przy ulicy Chlebnickiej. Różnego rodzaju przybudówki, jakie
powstały po tej stronie obiektu w ciągu wielu lat, miały zostać zlikwidowane.

II. 14. Karl Friedrich Schinkel, projekt aneksu do Dworu Artusa, 1830, Kupferstichkabinett,
Staatliche Museen zu Berlin, sygn. SM D.3

Na ich miejscu planowano wznieść jednokondygnacyjny neogotycki aneks,
o podobnej szerokości co Dwór Artusa. Jego trójosiowa, symetryczna elewa-
cja powtarzać miała układ gotyckiej tylnej elewacji budynku. Dominującym
elementem projektu były trzy wysokie, ostrołukowe okna z bogatą dekoracją
maswerkową. Do wnętrza prowadziły cztery jednakowe wejścia w postaci
drewnianych drzwi z okuciami. W partii szczytu Schinkel planował zaś wpro-
wadzić dużych rozmiarów rozetę oraz herb Gdańska. Lizeny flankujące ele-
wację i oddzielające od siebie okna przechodziły w partii szczytu w wysokie
sterczyny zakończone niskim daszkiem czterospadowym. Mnogość dekoracji
oraz proste podziały dawały niezwykle reprezentacyjny efekt. Wnętrze zapro-
jektowanej sali odzwierciedlało układ elewacji: środkowa część była szersza,
przekryta sklepieniem gwiaździstym; w częściach bocznych rozplanowano
empory oraz sklepienia krzyżowe. Wejścia boczne prowadziły bezpośrednio
na klatki schodowe, którymi można było się dostać na empory. Mimo iż pro-
jekt zakładał dużą ingerencję w kształt wysokiej klasy zabytku, jakim jest
wykonane przez Helda w 1823 i 1829 r., zob. ibidem, s. 80; APG, Akta Miasta Gdańska, Kolekcja
planów i map, 1520-1942, sygn. 16/953, Gdańsk, Dwór Artusa; Staatliche Museen zu Berlin,
Kupferstichkabinett, Danzig (Gdańsk), sygn. SM OBD 41, Artushof (Junkerhof). Grundriss,
Profil und Yorderansicht, Held 1826.