Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Makała, Rafał: Nawiązania do tradycji nowożytnej w ceglanej architekturze wczesnomodernistycznej północnych Niemiec
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

II. 1. Erich Blunck, Otto Egeling, dom mieszkalny przy Burgtor w Lubece, 1905, stan
pierwotny, repr. za: Hans-Giinther Andersen, Bauen in Bockstein..., Heide in Holstein 1999

Nawiązania
do tradycji...

architekci, miało silne implikacje konserwatorskie (w rozumieniu ochrony
zabytków), chodziło bowiem o zaprojektowanie budynku mieszkalnego sta-
nowiącego przedłużenie murów obronnych, zachowanych przy okazałej, śred-
niowiecznej bramie miejskiej. Blunck nie sięgnął jednak po formy ceglanego
neogotyku, które w Lubece wydawały się niemal naturalne. Stworzył natomiast
obiekt będący pastiszem barokowej kamienicy, nawiązując w ten sposób do his-
torii miasta. W istocie bowiem domy mieszkalne budowane w oparciu o średnio-
wieczne umocnienia powstawały w Lubece dopiero od schyłku XVI, a głównie
w XVII i XVIII w., kiedy wzniesiono nowe, bastionowe umocnienia miasta25.
Szczytowa elewacja budynku przypominała barokową fasadę kamienicy, była
jednak dość sumarycznie opracowana, a przy tym wyprowadzona w cało-
ści z cegły, uzupełnionej terakotowymi elementami dekoracyjnymi. Boczne
elewacje - zwłaszcza północną - opracowano znacznie bardziej sumarycz-
nie. W dolnej partii nawiązują one do muru obronnego, z którym budynek
łączy się płynnie (przy czym w obręb domu włączono odbudowaną i nakrytą
nowym dachem basztę). W dolnej partii północna elewacja pozostała całkowicie
nierozczłonkowana, natomiast w górnej przecięto ją boniowanymi na naro-
żach wystawkami z segmentowymi naczółkami, nawiązującymi do lubeckiej

25 Zob. Manfred Finkę, Altstadt von Ltibeck, Stadtdenkmal der Hansezeit, Kieł 2006
s. 202-203,211.