Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Melzacka, Alicja: Architektura w śródmieściu Gdyni po 1989 r. wobec tradycji modernistycznej
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

Architektura
w śródmieściu
Gdyni...

II. 14. Gdynia, Centrum Handlowe Kwiatkowskiego, ul. 10 Lutego 16, projekt: SAP Projekt
Północ - Mirosław Hrynkiewicz, Marek Kleczkowski, Małgorzata Opioła-Kozłowska, 2004,
fot. Szymon Jocek

nowej, umożliwiającej wgląd we wnętrze budynku z systemem ciągów komu-
nikacyjnych i elementów nośnych. Zastosowanie surowych materiałów oraz
prostych form kojarzyć się może z minimalistyczną architekturą Ludwiga Mięsa
van der Rohe. Charakterystyczna fasada centrum, flankowana dwoma „pylo-
nami” o pulpitowych dachach, wykazuje pewne podobieństwo do Wrightow-
skiego Hotelu Park Inn w Mason City (1910) czy Musterfabrik Waltera Gropiusa
i Adolfa Meyera (1914).
Nadmorska Strefa Prestiżu obejmuje obszar na styku miasta z morzem
(od Pirsu Dalmorowskiego po Bulwar Nadmorski) i stanowi współczesną
kontynuację międzywojennej koncepcji tzw. Dzielnicy Reprezentacyjnej. Jest
to obszar planowanych ważnych inwestycji, takich jak Forum Kultury czy
Gdynia Waterfront.
Centrum Kultury i Rozrywki Gemini (obecnie Gdynia Waterfront, ul. Waszyng-
tona 21, inwestor: Portico Development, projekt: HOK International - Paul Ayre,
2001) składa się z pary prostopadłych względem siebie skrzydeł o wysokości
dwóch kondygnacji (ił. 15). W miejscu ich styku znajduje się patio na planie
owalu, które z zewnątrz imituje rotundę. Ściany od strony parkingu i zaplecza
są niemal ślepe, natomiast elewacje reprezentacyjne przepruto oknami, a w przy-
ziemiu - witrynami. Wykończenie budynku jest równie oszczędne - zastosowano
biały i szary tynk oraz metaliczną okładzinę. Wydaje się, że Centrum Gemini
jest hybrydą zachodniego purystycznego modernizmu i surowej architektury