Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Melzacka, Alicja: Architektura w śródmieściu Gdyni po 1989 r. wobec tradycji modernistycznej
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung
Alicja
Melzacka

II. 15. Gdynia, Centrum Kultury i Rozrywki Gemini, ob. Gdynia Waterfront,
ul. Waszyngtona 21, projekt: HOK International - Paul Ayre, 2001, fot. Marta Borowska

przemysłowej. Metaliczna „rotunda”, nawiązująca do estetyki maszyny, ma nada-
wać budynkowi nowoczesny charakter. Być może korespondować miała z rotundą
znajdującego się również przy Skwerze Kościuszki Akwarium Gdyńskiego. Ele-
mentami odwołującymi się do „rodzimej” estetyki, mającymi umieścić budynek
w kontekście nadmorskiego miasta, są wszelkie opływowe, łukowate formy oraz
bulaje i relingi. Centrum wraz z przylegającym parkingiem zajmuje duży obszar,
nie wykorzystując jednak w pełni jego potencjału. Ekonomia budowania „w górę”
i względy estetyczne mogą wkrótce położyć kres jego istnieniu.
Sea Towers (ul. Hryniewickiego 6, inwestor: Invest Komfort, projekt: Andrzej
Kapuścik, 2009) uchodzi za najważniejszą inwestycję budowlaną ostatnich lat
i bez wątpienia stanowi jedną z najistotniejszych dominant architektonicznych
na obszarze historycznego układu urbanistycznego śródmieścia Gdyni (ił. 16).
Budynek łączy w sobie typowy schemat dwóch wież o wspólnej podstawie z ele-
mentami o rodowodzie dekonstruktywistycznym. Wieże różnią się nie tylko wy-
sokością (36 i 28 kondygnacji), lecz także przekrojem, który w obu wypadkach jest
asymetryczny. Warstwowo kształtowana elewacja, a zwłaszcza jej partie o krzy-
wolinijnym profilu, dynamizują budynek, rozbijają zwartą bryłę, która sprawia
wrażenie rozpadania się pod wpływem działania sił wewnętrznych. Z drugiej
strony elewacja, przypominająca miejscami grubą „obudowę”, może wywoły-
wać skojarzenia z postmodernizmem, tak jak zresztą inne realizacje Kapuścika,
w których widać zamiłowanie do warstwowego, dekoracyjnego zestawiania mate-
riałów (np. w Banku Handlowym w Katowicach, 1995). W przypadku Sea Towers
zrezygnowano z tak kontrastowych połączeń, dzięki czemu osiągnięto stosunko-
wo surowy efekt, pasujący do poprzemysłowego krajobrazu Molo Rybackiego. Sea
Towers okazało się jednak projektem kontrowersyjnym, krytykowano nie tylko