Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

DOI article:
Melzacka, Alicja: Architektura w śródmieściu Gdyni po 1989 r. wobec tradycji modernistycznej
DOI Page / Citation link:
License: Creative Commons - Attribution
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
międzywojennego. Większość z opisywanych tu budynków w stopniu mniej-
szym lub większym nawiązuje do dziedzictwa architektonicznego miasta, przy
czym najczęściej to fasada ma największe znaczenie, to ona nosi międzywojenną
„maskę”. Dostrzec można stopniową ewolucję form: od imitacji - w projektach
z lat dziewięćdziesiątych, do reinterpretacji - w projektach współczesnych. Część
realizacji znajduje się bliżej jednego bieguna, część - bliżej drugiego, np. hotel
Blick w sposób dużo bardziej dosłowny niż kamienica Moderna nawiązuje
do form międzywojennej kamienicy mieszkalnej. Postmodernizm spopulary-
zował również stosowanie różnorodnych okładzin, zestawianie tradycyjnych
form z nowoczesnymi materiałami oraz wkomponowywanie w fasadę elemen-
tów high-tech40. Podobne rozwiązania widoczne są w gdyńskich realizacjach
łączących tendencję regionalizującą z technologiczną.
Regionalizm krytyczny jest alternatywną wobec postmodernistycznej prak-
tyki kontekstualizacji nowoczesnej architektury41. Według twórcy tego poję-
cia, Kennetha Framptona, architekci nie powinni szukać inspiracji w warstwie
formalnej i stylistycznej miejscowej architektury, ale - jak pisze - „w takich
lokalnych elementach, jak intensywność i jakość lokalnego światła, tektonika
wyprowadzana z lokalnej struktury geologicznej lub topografii działki”42. Tego
typu podejście zaobserwować można m.in. w projekcie Muzeum Miasta Gdyni
i Marynarki Wojennej. Budynek został rozplanowany z uwzględnieniem różnicy
poziomów gruntu. Bryła otwiera się na otaczającą przestrzeń, stanowi jej dopeł-
nienie, a równocześnie rezygnuje z naiwnego naśladownictwa form zastanych.
Jak zauważa Piotr Winskowski, w połowie XX w. nastąpiła zmiana w zakre-
sie związków pomiędzy architekturą a techniką, przejście od „konieczności”
do „uzależnienia”43. Oznacza to, że technika przestała mieć wówczas znaczenie
wyłącznie funkcjonalne, ale stała się dla architektów źródłem inspiracji for-
malnych. Jencks nazywa tendencje panujące w architekturze lat pięćdziesiątych
i sześćdziesiątych „drugą estetyką maszyny” lub „późnym modernizmem”44.
Współcześnie również można zauważyć dążenie do stosowania technologii
nowej generacji - jest to tzw. „trzecia estetyka maszyny”45. Wraz z zanikaniem
ograniczeń natury technicznej kreowanie form zależy w coraz większym stopniu
od inwencji architekta i preferencji dewelopera, czego dowodem są atektoniczne,
„rzeźbiarskie” realizacje dekonstruktywistów. Sławomir Gzell pisze, że „jest
to architektura będąca »dziełem totalnym«, a więc taka, która powtarza się
w wielu miejscach na świecie i nie potrzebuje przy tym uzupełnienia, jakim

Architektura
w śródmieściu
Gdyni...

40 Tarnowski, Transformacje..., s. 22.
41 Kenneth Frampton, W stronę krytycznego regionalizmu: sześć zasad oporu [w:] Teorie
i manifesty..., s. 119-122.
42 Ibidem, s. 121.
43 Piotr Winskowski, Modernizm przebudowany. Inspiracje techniką w architekturze u progu
XXI wieku, Kraków 2000, s. 51.
44 Jencks, Architektura późnego modernizmu..., s. 7-8.
45 Winskowski, Modernizm przebudowany..., s. 174.