Towarzystwo Naukowe <Lublin> / Wydział Historyczno-Filologiczny [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne — 6.1956/​57(1958)

Spudowska, Alina: Dom Mikołajowski w Tarnowie

A. SPUDOWSKA

nych prac — w Słowniku Geograficznym, t. XII. Po wojnie
z okazji restauracji zabytku w 1. 1948^52 inż Świszczowski doko-
nał inwentaryzacji pomiarowej kamienicy. Opis inwentaryzacyjny
podany jest w Katalogu zabytków sztuki w Polsce, t. I. Kilka
uwag na temat domu Mikołajowskiego daje E. Dutkiewicz w pracy
Tarnów (Warszawa 1954).

Niezależnie od bibliografii w pracy niniejszej wykorzystane
zostały i źródła archiwalne, zebrane przez Arwaya, Herziga,
Leńka, Leśniaka i Dutkiewicza oraz z informacji ustnych, doty-
czących restauracji zabytku w latach powojennych, udzielonych
przez ks. dr. W. Smolenia, dr. E. Dutkiewicza, inż. Kulkę, inż.
Ścigalskiego i inż. Świszczowskiego. Osobiste poszukiwania archi-
waliów względnie materiału ikonograficznego nie dały większych
wyników. Udało się wprawdzie znaleźć opis domu z czasów
austriackich (w tece Schneidera, p. dalej), plan w tych czasach
sporządzony przez J. Losy de Losennau oraz plan sporządzony
w r. 1909 przez Mączyńskiego. Nie daje to jednak możliwości
rozpatrzenia sprawy dokładnego wyglądu domu w jego stanie
pierwotnym^ co można było zrobić jedynie na podstawie analizy
zabytku. Ważnym źródłem ikonograficznym jest akwarela Yogla
z r. 1800, przedstawiająca budynki za katedrą od strony zachod-
niej, która może dopomóc przy rozwiązywaniu niektórych pro-
blemów dotyczących wyglądu domu na przełomie XVII, XVIII w.
Źródło epigraficzne: Tablica fundacyjna na fasadzie domu Miko-
łajowskiego. Wykorzystano źródła archiwalne: Państw. Archiwum
w Krakowie przy ul. Waryńskiego: Księga T. 11 z lat

1756 — 1794 — 1. Raport o stanie Kolonii Akademickiej w Tar-
nowie z r. 1766 § 6. Do residentiis et scholis ejusdem Coloniae.
2. T amorcer Collegiat Stift einfiche Pfrunde um heiligen Joannes
Cantis betiteft ine der Vorstadt Strużyna und Terlikowski ge-
legen. Państw. Arch. na Wawelu: Teka Schneidera Tarnów II. —
1. An d.er Tarnóio Gymnasind Directoriat Desselbe soli wegen
Erwerterung des dortigen Gymnasial gebandes die erforcletichen
Risse und Anbauauflage sogleib verfertigen lassen. 8 November
1810. 2. Berucht der Raałower R. F. Verwaltung acto 7-ber Odo-