Towarzystwo Naukowe <Lublin> / Wydział Historyczno-Filologiczny [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne — 6.1956/​57(1958)

Spudowska, Alina: Dom Mikołajowski w Tarnowie

ALINA SPUDOWSKA

DOM MIKOŁAJOWSKI W TARNOWIE

Dcm Mikołajowski w Tarnowie, to jedna z kamienic otacza-
jących niewielki plac, na którym wznosi się katedra. Znany też
inaczej, pod nazwą filii Akademii Krakowskiej, a architektonicznie
należący do grupy budowli małopolskich XVI w., stosujących
jeszcze dekorację w stylu gotyckim, jak np. zamek w Piotrkowie,
nie raz był wymieniany w literaturze naukowej, nie doczekał się
jednak dotąd szczegółowszego opracowania. Najczęściej intereso-
wano się budynkiem tym dlatego, że wchodził w skład budynków
należących do dawnej Kolonii Akademickiej w Krakowie.
Ks. Wincenty Balicki w monografii Tarnowa, wydanej w r. 1831
wspomina o tym domu jako o mieszkaniu dla rektora Akademii.
Więcej trochę słów poświęcił naszej kamienicy Wł. Łuszczkie-
wicz w sprawozdaniu z wycieczki naukowej w lecie 1891 r.
(„Spraw. Kom. H. Szt. P. A. U.”, t. V). Dużo ważnych faktów
historycznych, dotyczących domu Mikołajowskiego, podaje Izydor
Chrościński w Kromce z lat 1784— 1794 z przydaniem aktów
fundacyjnych Kolonii Akademickiej w Tarnowie (Kraków 1896).
Następne uwagi dotyczące naszego zabytku podają: Fr. Herzig,
Katedra niegdyś kolegiata w Tarnowie (Tarnów 1900), J. Leniek,
Tarnów (Tarnów 1911). Fr. Leśniak. Historia zabytków miasta
Tarnowa (Tarnów 1911). Najszerzej omawia dzieje domu Miko-
łaj owskiegO' Wiktor Arway w dziele Założenie pełnej Kolonii Aka-
demickiej w Tarnowie (Tarnów 1927). Opracował on sprawę wła-
ścicieli domu, nic natomiast nie mówi o restauracjach, przez jakie
budynek z czasem przechodził. Poza tym nie powołuje się na
dokumenty, jakkolwiek, zgodnie z udzieloną przez niego infor-
macją ustną, opierał się na aktach kapitulnych dziś już nie istnie-
jących, gdyż zaginęły wraz ze śmiercią Fr. Herziga, który z nich
korzystał. Są wreszcie wzmianki w przewodnikach po Tarnowie
Orłowskiego, Rapaporta i Rozwadowskiego, Rubacha, a z daw-