Rocznik Historii Sztuki — 9.1973

I. Rozprawy
Polak-Trajdos, Ewa: Twórczość Mistrza Maciejowickiego na tle malarstwa rejonu sądeckiego XV wieku
TWÓRCZOŚĆ MISTRZA MACIEJOWICKIEGO

15. Mistrz Maciejowicki, Sw.Jan Chrzciciel, trójkąt
szczytowy ołtarza Św. Andrzeja w Bardiowie
(1430—1440)

związany był z wpływami włoskimi. Mogły one
przenikać czy to poprzez Słowenię, gdyż właśnie
w Słowacji spotykamy się z freskami o wpływach
bizantynizujących słoweńskich162, czy też poprzez
Węgry. Idealnym wzorcem pod względem typu
i układu postaci byłaby Wniebowzięta Maria Agnola
Gaddi z Rzymu (Galeria Watykańska) albo Apote-
oza św. Tomasza z Akwinu Andréa da Firenze
(Florencja, S. Maria Novella), lub też ołtarz Św.
Cecylii Mistrza Św. Cecylii (Galeria Uffizi, Flo-
rencja)163.

Jeśli św. Mikołaj z Zarzecza, św. Zofia z Par-
tyzanckiej Lupczy czy z Grybowa warunki ka-
nonu in throno w ujęciu sądeckim całkowicie spełnia-
ją, odchyleniem odeń jest św. Zofia z Sâsovej.

161 D. Radocsay, Deux volets du retable de Hervartô et
la statue de Ste. Catherine de Palocsa, ,,Bulletin du Musée Hong-
rois des Beaux Arts", Budapest 1954, nr 4, s. 24.

162 Dvorakowa, Talianske vyvinoue prudy..., s. 229,
ryc. 1, 230.

163 F. Ant al, Florentské malihtvî a jeho spolecenske pozadi,
London 1954, ryc. 12, 88, 122a.

lat między tymi dwoma zabytkami istnieje tak
znaczna różnica nie tylko w pozie, a więc w zasad-
niczej konstrukcji postaci in throno, ale także w
ujęciu psychicznym osób.

Hieratyczny, ponadludzki św. Mikołij w ni-
czym nie przypomina intymnej w pozie i wyrazie
twarzy postaci Grota. Nie jest także tym etapem
przejściowym ołtarz Biskupów Z Żywca z 1460 r.
Dzieło to bowiem powstało zbyt późno, by mogło
stanowić o przemianach z okresu dużo wcześniej-
szego, o ile takie istniałyby. Jednakże wcześniejsze
ołtarze z Zarzecza, Sasovej, Grybowa czy Party-
zanckiej Lupczy są dowodem niezależności rygo-
rystycznego kanonu sądeckiego postaci in throno
w stosunku do fresków krakowskich (il. 17)161.
Przypuszczamy dalej, że typ sądecki postaci tronują-
cych o bizantynizujących poniekąd elementach

16. Warsztat Mistrza Maciejowickicgo, Św. Zofia
z Grybowa (po 1450), kośc. par.