Rocznik Historii Sztuki — 34.2009

Gröning, Gert; Schneider, Uwe: STOLO - Bibliografia historii i teorii kultury ogrodowej i dziedzin pokrewnych Europy Środkowej i Zachodniej

UWE SC IINHIDHR, GERT GRÓNING

KONCEPCJA I ORGANIZACJA PRACY

Praca została wykonana na wniosek Gerta Grôninga przez niego i Uwe Schneidera, a finansowała ją
Deutsche Forschungsgemeinschaft. Tak jak Włochom, chcieliśmy poświęcić po jednym tomie także Austrii,
Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemcom, Portugalii i Szwajcarii, a zakończyć tomem „Perspektywy
międzynarodowe". Wszelako odnośnie do materiału włoskiego mocno się przeliczyliśmy. Zakładaliśmy, że
wystarczy na to około sto stron maszynopisu. Okazało się jednak, że materiał był wielokrotnie większy niż
się spodziewaliśmy. Praca zajęła znacznie więcej czasu niż przewidywaliśmy, ale wynik okazał się nadzwy-
czaj owocny. W rezultacie około 1200 stron maszynopisu oznaczało dwunastokrotne przewyższenie plano-
wanej objętości. Dlatego zostaliśmy zmuszeni do istotnego i brzemiennego w skutki rozstrzygnięcia: albo
wykonamy terminowo rudymentarne ujęcie Włoch i opracujemy tomy przewidziane dla innych krajów, albo
wydamy pełny, według nowych obliczeń, tom włoski, a wówczas musimy prace nad dalszymi tomami oprzeć
na innych zasadach finansowych. Zdecydowaliśmy wydać dla Włoch możliwie pełne opracowanie. Dzięki
wydawcy - Wernersche Verlagsgesellschaft w Wormacji - udało się znaleźć odpowiedni rodzaj składu, który
pozwolił nasze około 1200 stron wydrukować czytelnie na 575 stronach książki. Ukazały się także tomy
drugi i trzeci - Hiszpania i Szwajcaria. Na tym jednak koniec. Profesor Groning próbował uzyskać środki
na opracowanie następnych krajów, ale bezskutecznie. Aby przynajmniej zasugerować publicznie, jak potężny
potencjał zgromadzony został w bibliotekach środkowej i zachodniej Europy, napisaliśmy ten artykuł
z nadzieją, że otworzą się możliwości kontynuacji przedsięwzięcia.

CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA

Celem projektu badawczego jest stworzenie wykazu bio-bibliograficznego oraz pozostałych narzędzi
pomocniczych do historii i teorii kultury ogrodowej, sztuki ogrodowej i planowania przestrzennego, jak rów-
nież dziedzin pokrewnych. Uwzględniając starsze i nowsze dzieła o charakterze referencyjnym ujmujemy
w skomentowanej formie literaturę naukową, źródła archiwalne i informacje internetowe odnoszące się do
aspektu biograficznego, estetycznego, zawodowego i typologiczno-krajobrazowego wraz z kształtowaniem
krajobrazu. Kwerenda obejmuje dziewięć krajów środkowo-, południowo- i zachodnioeuropejskich: Austrię,
Belgię, Francję, Hiszpanię, Holandię, Niemcy, Portugalię, Szwajcarię i Włochy.

Naszym celem jest ułatwienie badań literatury i źródeł studiującym, nauczającym, jak również innym
osobom, zainteresowanym szczególnie i w sposób naukowy informacjami na temat wymienionych dziedzin.
Do publikacji tych tomów zostało pozyskane renomowane wydawnictwo Wernersche Verlagsgesellschaft
mb H w Wormacji.

Dotychczas zostały opublikowane dwa tomy naszego projektu:

Uwe Schneider, Gert Groning, Stolo: Bibliographische Findmittel zur Gartenkultur, Band 1 : Italien.
Ein Verzeichnis bio-bibliographischer und sonstiger bibliographischer Findhilfen und Literaturquellen zur
Geschichte und Théorie der Gartenkultur nebst angrenzender Gebiete in Mittel- und Westeuropa, Wernersche
Verlagsgesellschaft mbH, Worms 2009, ss. 575, ISBN 13-978-3-88462-248-3;

Uwe Schneider, Gert Groning, Stolo: Bibliographische Findmittel zur Gartenkultur, Band 2: Schweiz.
Ein Verzeichnis bio- bibliographischer und sonstiger bibliographoscher Findhilfen und Literaturquellen zur
Verlagsgesellschaft mbH, Worms 2009, ss. 475, ISBN 13-978-3-88462-248-2.

Wkrótce ukaże się następny tom:

Uwe Schneider, Gert Groning, Stolo: Bibliographische Findmittel zur Gartenkultur, Band 3: Spanien.
Verlagsgesellschaft mbH, Worms 2009, ss. 375, ISBN 13-978-3-88462-248-31.

O ile prace nad tomami Hiszpanii, Szwajcarii i Włoch są ukończone, o tyle dla innych krajów mamy
materiał zebrany częściowo; poza tym jest przewidziany ostatni tom pod tytułem Allgemeine bibliogrąfische
Hilfsmittel. Zgromadzony materiał do tomów planowanych obejmuje ok. 300 stron. Obszerne opracowanie
wymagało dużo większych nakładów pracy niż przyjęto początkowo. Stosunkowo krótki okres finansowania
(25 miesięcy) nie pozwolił ukończyć projektu w sposób pożądany.