Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 22.1978

DOI issue:
Sztuka nowożytna
DOI article:
Matuszakajte, Maria: Wizerunek Stanisława Radziwiłła
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
133 portrety familii książęcej, oznaczone wspólnym pierwszym numerem81. Wspólna numeracja,
używana zwykle w zespołach dzieł o tych samych wymiarach i bliskich cechach zewnętrznych,
świadczy, że chodzi tu zapewne o ten sam jednolity zbiór, powiększony z biegiem czasu o nowe
płótna. Wydaje się zgoła nieprawdopodobne, by w obrębie Białej, do której należał pałacyk
w Rozkoszy istniały równocześnie dwie duże galerie przodków.

Możliwe, że ta właśnie galeria antenatów, znajdująca się w zamku, w którym spędził swe dzie-
ciństwo Michał Kazimierz Rybeńko, inspirowała go przy tworzeniu analogicznego zbioru nieś-
wieskich portretów, których układ został zapożyczony ze starszych płócien. O istnieniu podobnej
galerii portretów w wieńcu laurowym, świadczy przechowywany na Wawelu wizerunek Jerzego
IV Radziwiłła82. Mimo kompozycji zbliżonej do nieświeskich portretów, pochodzi on z innego
zbioru, na co wskazuje nie tylko odmienny układ skrzydeł umieszczonego tu herbowego orła.
nie spotykany w dziełach pochodzących z Nieświeża, lecz również sama podobizna Radziwiłła,
wyraźnie odbiegająca od ryciny Leybowicza, wzorowanej na nieświeskim portrecie83. W danym
wypadku wizerunek nieświeski opierał się na innym pierwowzorze.

Czy galeria bialska zawierała portret Stanisława Radziwiłła? Prawdopodobnie brakło go tam,
jak leż w innych radziwiłłowskich zbiorach z osiemnastego lub drugiej połowy siedemnastego
wieku84. W 1760 róku obejmowała ona o 25 wizerunków mniej, niż istniejący w tym czasie zbiór
nieświeski i widocznie urywała się na portretach młodszej generacji książęcego rodu, żyjących na
początku XVIII stulecia. Rezydujący w bialskim zamku młodszy brat księcia Rybeńki — Hiero-
nim Florian Radziwiłł główną uwagę poświęcał sprawom muzyki i teatru85, nie interesując się
zbytnio malarstwem i jak widać nie troszczył się o systematyczne powiększanie galerii poprzez
włączanie do niej nowych dzieł. Tym bardziej trudno go posądzić o chęć uzupełnienia jej brakują-
cymi wizerunkami zmarłych przed wiekami przodków, do których należał Stanisław Radziwiłł.

81 Jw., s. 45.

82 T. Dobrowolski, Polskie malarstwo portretowe. Kraków 1948, tabl. 48.

83 Icônes, jw., ryc. 37.

8* Nie udało się znaleźć o nim żadnej wzmianki we wcześniejszych inwentarzach radziwiłłowskich, należących
nie tylko do linii nieświeskiej, lecz również i birżańskiej. Nie wspomina o nim spis obrazów odziedziczonych przez
Karolinę Radziwiłłównę. T. Sulerzyska, Inwentarz galerii obrazów Radziwiłłów z XVII w. Biuletyn Historii
Sztuki, Warszawa 1961, nr 3, s. 267—284. Brak go również wśród przechowywanych w Ermitażu wizerunków na-
leżących niegdyś do Bogusława Radziwiłła. Я. И. Смирнов, Рисунки Киева 1651 года по копиям их
конца XVIII века. Труды XIII археологического съезда в Екатеринославе, 1905, t. II. Москва 1908,
s. 383, 384.

85 Hieronim Florian Radziwiłł założył teatr w Białej oraz Slucku. Na jego polecenie została utworzona or-
kiestra, towarzysząca imprezom scenicznym. Książę sprowadził z Wiednia muzyków, śpiewaków, baletmistrzów
oraz całą grupę komediantów, którzy byli aktorami cesarskiego teatru. W Słucku szkolił się specjalny zespół bale-
towy, złożony z dzieci wybranych przez książęcych tancmistrzów. Oprócz oper, baletów, komedii, wystawianych
na scenach księcia Hieronima, funkcjonował tu również zespół marionetek oraz teatr cieni. Sajkowski, Od
Sierotki, jw., s. 189—206.