Muzeum Narodowe <Breslau> [Hrsg.]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Hrsg.]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 19.2010

Odrowąż-Pieniążek, Teresa: Obecna "od zawsze": wspomnienie rodzinne o dr Marii z Łubieńskich Starzewskiej
Obecna „od zawsze'

le Wydawnictw, byłam odpowiedzialna za cały cykl
wydawniczy publikacji muzealnych i rzucona od
razu na głęboką wodę musiałam wykazać się ini-
cjatywą i samodzielnością. W ówczesnych czasach
z powodu niezliczonych ograniczeń (brak środków
finansowych, odpowiednich dla druku materiałów
poligraficznych i papieru, kłopoty z cenzurą) nie
zawsze były to łatwe zadania. Ale wyzwalanie inicja-
tywy i samodzielności było istotnym elementem pe-
dagogiki naszej Dyrektor, stosowanej wobec wszyst-
kich koleżanek i kolegów. Miała zresztą rzadki talent
skupiania wokół siebie ludzi młodych o różnych za-
interesowaniach, cierpliwego wysłuchiwania ich po-
mysłów, niejednokrotnie ich akceptowania lub kie-
rowania na właściwy przedmiotowi dyskusji tor.
Mawiała przy tym żartobliwie: „Jak się siedzi, to się
zawsze coś wysiedzi”. Nie znosiła natomiast mar-
nowania czasu, jałowych i głupich rozmów. Dyrek-
torska intuicja i znajomość swoich podopiecznych
zawsze trafnie jej podpowiadała, kto z nas coś robi,
a kto się obija w danej chwili, i nie podnosząc gło-
su, swoim „stalowym” spojrzeniem i szorstką uwagą
budziła popłoch wśród „personelu” uczestniczące-
go w przedłużającej się porannej kawie. Uczyła nas
bezinteresowności i zdrowego koleżeństwa. Przy
organizowaniu wystaw - jeśli tylko zaszła potrze-
ba - musieliśmy się stawić w Muzeum bez względu
na porę dnia, osobę komisarza wystawy i bez nadziei

Maria Starzewska z wnukami Konstantym i Wojtkiem Jeżewski-
mi na otwarciu wystawy grafiki książkowej Andrzeja Heidricha,
Wrocław czerwiec 1981 r. Fot. Stanisław Rzeszowski.

na jakąkolwiek gratyfikację. Nikomu zresztą przez
myśl nie przeszło, by odmówić takiemu wezwaniu.
Była to przecież nasza wspólna sprawa.

Wręczenie Marii Starzewskiej dedykowanego Jej XVII t. „Roczników Sztuki Śląskiej”. Od lewej córki Katarzyna Krajewska i Maria
Jeżewska, sekretarz redakcji Teresa Odrowąż-Pieniążek i Maria Starzewska, lipiec 1999 r. Fot. Arkadiusz Podstawka.