Muzeum Narodowe <Breslau> [Hrsg.]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Hrsg.]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 19.2010

Rozprawy
Bek-Koreń, Aleksandra: Twórczość głogowskiego rzeźbiarza Johanna Pola: "destrukcja mitu"

Aleksandra Bek-Koreń

św. Wawrzyńca Diakona i Męczennika w Czerni-
nie (GroB-Tschirnau, il. 14), drugie poświęcone
rodzeństwu Barbarze von Miitzschelnitz z domu
von Loss i Hansowi von Loss oraz ich małżonkom
Friedrichowi von Miitzschelnitz i Magdalenie von
Loss z domu von Zedlitz w kościele parafialnym
św. Marcina w Grębocicach (Gramschiitz)33. Do
oeupre Pola zaliczano również dwa dzieła znajdujące
się w kościele w Kromolinie (Schónau) - pomnik
epitafijny Hansa Christofa von Zedlitz (il. 15)34 oraz
epitafium jego ojca Wenzela von Zedlitz (il. 16)35.
Kolejne kromolińskie dzieło zdobione ornamentem
chrząstkowo-małżowinowym - pomnik nagrobny
Magdaleny von Zedlitz z domu von Lóbe (il. 17)
powiązano z rzeźbiarzem z kręgu Johanna Pola36.
Polowi zostało natomiast przypisane epitafium
Caspara Kirchnera umieszczone na zewnętrznej
ścianie kościoła Najświętszej Marii Panny i św. Miko-
łaja w Bolesławcu (Bunzlau, il. 18)37.
Na podstawie najnowszych badań, oprócz po-
mnika nagrobnego Wenzela von Zedlitz w Kromo-
linie, którego twórca nadal pozostaje anonimowy,
i epitafium Kirchnera w Bolesławcu, wszystkie wy-
mienione dzieła zostały powiązane z tzw. Mistrzem
Epitafium Caspara von Stosch w Czerninie38. Mistrz
ten należy do kręgu oddziaływań twórczości rzeź-

14. Mistrz Epitafium Caspara von Stosch w Czerninie, epitafium
Caspara von Stosch w kościele parafialnym w Czerninie, detale,
1627/1642. Fot. Aleksandra Bek-Koreń.

15. Mistrz Epitafium Caspara von Stosch w Czerninie, pomnik
epitafijny Hansa Christofa von Zedlitza w kościele filialnym
w Kromolinie, po 1637. Fot. Mirosław Łanowiecki.

biarza legnickiego Georga Webera. Również twórcy
epitafium bolesławieckiego powinno się szukać po-
śród rzeźbiarzy kręgu tego legnickiego mistrza, jed-
nak pozostaje on nadal bliżej nieokreślony39.
Cechy stylistyczne wymienionych dzieł, wyło-
nione w ramach przeprowadzonych analiz wyklu-
czają autorstwo Johanna Pola, który w żadnej ze
swoich realizacji nie zastosował tak rozwiniętej
formy ornamentu chrząstkowo-małżowinowego.
Nawet w portalu dworu w Mojęcicach, gdzie orna-
ment przybiera najbardziej zaawansowaną i ekspre-
syjną formę, są to pojedyncze motywy. Wszystkie
wspomniane dzieła cechuje wybujała dekoracyj-
ność i różnorodność nagromadzonych motywów
ornamentalnych. Jednak oprócz motywów będą-
cych w powszechnym użyciu w realizacjach rzeź-
biarskich tego okresu nie występują w nich zależ-
ności od dzieł głogowskiego mistrza. Na przykład
Mistrz Epitafium Caspara von Stosch w Czerni-
nie, podobnie jakjohann Pol, z upodobaniem stoso-
wał kolumny oplecione wicią roślinną, które dosyć
często pojawiają się jako dekoracja architektoniczna
na obszarze oddziaływań rzeźbiarzy legnickich40. Ich