Muzeum Narodowe <Breslau> [Hrsg.]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Hrsg.]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 19.2010

Zbiory Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Żak, Izabela: Stefano della Bella (1610-1664): Akwaforty ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Izabela Zak

5. Stefano della Bella, Frontispice. W cyklu: Diuers Paysages. Stan IV/IV Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Fot. Arkadiusz Podstawka.

- zgodnie z charakterystyką stanów w katalogu Tal-
bierskiej - powinna być stanu III lub IV (w stanie V
numery zostały wymazane), jednak analiza papieru,
na którym odbito poszczególne tablice cyklu, wska-
zuje na taki sam stan w przypadku wszystkich tablic,
a dwie z nich21 prezentują jednoznacznie stan VI, na
innej22 widoczny jest fragmentarycznie filigran - po-
łowa tabliczki z datą ,,[17]42”, co też wskazuje na
ten późny stan. Można więc wnioskować, iż również
frontispice pochodzi z tego samego wydania23.
Cennym uzupełnieniem katalogu Talbierskiej
w zakresie przedstawień scen rodzajowych w pej-
zażu jest wrocławski cykl Diaers paysages z ok. 1643/
1644 r.24 dedykowany Louisowi de Bourbon, diuko-
wi d’Enghien, wydany po raz pierwszy przez Isra-

ela Henrieta. W MNWr. znajduje się kompletny cykl
(dwanaście tablic - u Talbierskiej tylko jedna tabli-
ca), w tym dwie kompozycje z dubletami; wszystkie
prezentują stan IV/IV
Nieco odmienny charakter ma cykl widoków
i ruin Rzymu, nieposiadający oryginalnego tytu-
łu (w literaturze najczęściej określany jest jako Pay-
sages et ruines de Romę, ale także: Linre de paysages czy
Differents fraginents de monuments antigues). Trzynaście
widoków ze sztafażem figuralnym, zakomponowa-
nych w formie tond zamkniętych w kwadracie, de-
dykowanych jest Antoine’owi Le Charron, barono-
wi de Dormelles. W posiadaniu MNWr. znajdu-
je się pełny cykl, większość tablic z dubletami. Pra-
wie wszystkie odbitki pochodzą z edycji pierwszego

6. Stefano della Bella, Kobieta z dzieckiem na koniu, wielbłąd oraz
stado owiec z poganiaczami w pejzażu. Tabl. 5. cyklu: Widoki i ruiny
Rzymu. Stan II/X. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Fot. Arka-
diusz Podstawka.

7. Stefano della Bella, Frontispice - fragmenty antycznych zabyt-
ków. Stan IV/X. W cyklu: Widoki i ruiny Rzymu. Stan IV/X. Mu-
zeum Narodowe we Wrocławiu. Fot. Arkadiusz Podstawka.