Instytut Historii Sztuki <Krakau> [Hrsg.]
Sztuka Kresów Wschodnich: materiały sesji naukowej — 7.2012

Wstęp

Wstęp

Prezentowany zbiór studiów ukazuje się sześć lat po ostatnim tomie ni-
niejszej serii wydawniczej. Trudno wytłumaczyć przyczyny tak długiej prze-
rwy. Z jednej strony można by po prostu stwierdzić, że badania nad sztuką
ziem wschodnich dawnej Rzeczypospolitej w ostatnich latach utraciły wiele
ze swej dynamiki z poprzedniego dziesięciolecia, choć może poprawniej na-
leżałoby to zjawisko określić mianem swego rodzaju „okrzepnięcia”. Prace
nad kresowym dziedzictwem artystycznym są bowiem prowadzone systema-
tycznie, stały się rzeczą normalną, oczywistą, stale obecną w panoramie dzia-
łań naukowych historyków sztuki w Polsce. Co roku wydawane są kolejne
tomy Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej
Rzeczypospolitej pod redakcją profesora Jana Ostrowskiego, a poszczególne
artykuły i rozprawy na tematy związane ze wschodem pojawiają się regular-
nie właściwie we wszystkich znaczących periodykach naukowych z zakresu
historii sztuki. Należy też odnotować, że w ubiegłym roku ukazał się monu-
mentalny zbiór studiów Między Wrocławiem a Lwowem. Sztuka na Śląsku,
w Małopolsce i na Rusi Koronnej w czasach nowożytnych, który był próbą
wspólnego ujęcia zjawisk artystycznych łączących się ściśle regionów arty-
stycznych.
Wypada zaznaczyć, że badania nad sztuką dawnych ziem wschodnich, jak
zwykle, sytuują się z jednej strony między opracowaniami monograficzny-
mi, ujawniającymi nowe, nieznane dzieła, odkrycia archiwalne i analizujące
jednostkowe realizacje, a z drugiej strony - próbami opracowań szerszych,
o charakterze syntetycznym. Dowodzi tego również zawartość niniejszego
tomu. Otwiera go artykuł pióra Piotra Krasnego będący próbą refleksji nad
modelami opisu dziedzictwa artystycznego. Kolejne opracowania odnoszą
się do wydarzeń i dzieł z czasów nowożytnych. Ostatnie natomiast dotyczą
dziejów architektury XX stulecia, który to okres w poprzednich tomach był
stosunkowo słabo reprezentowany.
Rok 2012 to jednocześnie rok małego jubileuszu - bowiem dwadzieścia
lat temu Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki UJ rozpoczęło prowadze-
nie swych prac inwentaryzacyjnych na Ukrainie. Mamy nadzieję, że jubile-
usz ten, podobnie jak przedstawiana książka, staną się impulsem do przygo-
towania kolejnej publikacji...
Na zakończenie chcielibyśmy podkreślić zaangażowanie i sprawność stu-
denckich wydawców tego tomu, a zwłaszcza p. Agaty Dworzak, przewod-
niczącej Sekcji Inwentaryzacji Koła Naukowego Studentów Historii Sztuki