Studia i materiały archeologiczne — 12.2005

Radziszewski, Hubert: Mityczne początki Kadyksu: wybór źródeł
Hubert Radziszewski
Mityczne początki Kadyksu. Wybór źródeł
Jak wicie problemów związanych z okolicznościami założenia oraz funkcjono-
wania fenickicj koloni Gadir na południu Półwyspu Iberyjskiego staje przed bada-
czem zajmującym się tą problematyką, najpełniej odzwierciedla tytuł niedawno opu-
blikowanej książki: Gadir: la historia de un mito}. Jej autor nawiązuje do starożyt-
nych legend, niekompletnych źródeł pisanych oraz tych niewielu pozostałości kultury
materialnej, które przetrwały do naszych czasów. Niepełne świadectwa przeszłości są
w Kadyksie o wiele uboższe niż w przypadku innych stanowisk archeologicznych.
Nic ma również możliwości przeprowadzenia weryfikacji stawianych tez poprzez
systematyczne prace wykopaliskowe (starożytny archipelag uległ przekształceniu wz
półwy sep, na którymi zostało zbudowane współczesne miasto). Dodatkowe utrudnie-
nie wynika z faktu, iż wszelkie prace ziemne na terenie miasta Kadyks powodują
odkrywanie świadectw' przeszłości, które mogą być podstawą do stawiania hipotez
będących przyczyną sporów naukowych. Wszystko to sprawia, że obraz antycznego
miasta jest niepełny i zamazany.
Starożytne źródła pisane przekazują rozbieżne informacje o najodleglejszych
dziejach Kadyksu. Najwcześniejsze przekazy' pochodzą z Biblii, wiele możemy
przeczytać u autorów' greckich i rzymskich, takich jak Herodot, Strabon, Pomponiusz
Mela oraz inni, o których będzie mowa poniżej.
Początki kolonii wiązane są z Tartessos i znaczeniem prowadzonej z nim wymia-
ny handlowej dla gospodarki starożytnego świata przełomu II i III tysiąclecia p.n.e.
Tartessos przez wieki było jednym z główmych źródeł metali. w tym metali szlachet-
nych. Według przekazów' pisarzy antycznych Tartessos uchodziło za miasto lub
królestwo, położone gdzieś w południowej Hiszpanii, które miało prowadzić wymia-
nę handlową z państwami wschodniej części basenu Morza Śródziemnego. Na po-
średnictwie w' tym handlu bogaciły się przede wszystkim miasta femekie. a w szcze-
gólności Tyr. Współcześnie bardziej prawdopodobne wydaje się uznanie Tartessos

Artykuł powstał na podstawie pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem prof. Iwony Modrzew sklej-
Pianetti i przedstawionej w Instytucie Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego w 2001 roku. W pracy tej
Autor wykorzystał materiały zebrane podczas pobytu na Uniwersytecie w Kadyksie, gdzie w roku
akademickim 1999/2000 przebywał na stypendium naukowym w ramach programu Sokrates/Erasmus.
1 J.A. Fierro Cubiella, Gadir: la historia de un mito. Cadiz 1995.
‘ S. Moscati, Świat Fenicjan, Warszawa 1968. p. 255-257.