Studia Waweliana — 13.2007

Sprawozdanie z działalności Zamku Królewskiego na Wawelu w latach 2003-2006
W r. 2006 rozpoczął się kompleksowy remont ryzalitu południowego
tegoż budynku, w ramach którego planowane jest uzyskanie m.in. ok.
600 m2 powierzchni magazynowej. I w tym przypadku, zaniedbany
fragment wzgórza zostanie doprowadzony do poprawnego stanu.

W okresie sprawozdawczym nasze muzeum podjęło kilka waż-
nych przedsięwzięć ekspozycyjnych. Szczególnie obfitował w nie r.
2005, w którym przypadł jubileusz 100-lecia odzyskania Wawelu z rąk
władz zaborczych. Obchody jubileuszowe rozpoczęły się 11 III 2005
wernisażem wystawy „Wawel narodowi przywrócony. Odzyskanie
zamku i jego odnowa 1905-1939”. Jej scenariusz przygotowała dr
Jadwiga Gwizdałówna, funkcję komisarza spełniała mgr Zdzisława
Jakosz-Chojnaćka, a przy opracowaniu koncepcji wystawy współpra-
cowała z nimi mgr Anna Stolzman-Michta. 9 VII2005 zainaugurowa-
liśmy wystawę „Polski Korona. Motywy wawelskie w sztuce polskiej
1800-1939”, przygotowaną wg koncepcji mgr Agnieszki Janczyk,
która była też jej kuratorem. Uroczystość stanowiła kulminacyjny
punkt obchodów rocznicowych, które uświetnił także piękny koncert
muzyki Ignacego Paderewskiego i Antona Brucknera, w wykonaniu
Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach
oraz chórów Polskiego Radia w Krakowie i Filharmonii Krakow-
skiej pod dyrekcją Stanisława Skrowaczewskiego. W czasie wer-
nisażu minister kultury Waldemar Dąbrowski udekorował licznych
pracowników Zamku Królewskiego na Wawelu odznaczeniami
państwowymi i resortowym. Kazimierz Kuczman otrzymał Krzyż
Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Zdzisława Jakosz-Choj naćka,
Stanisława Link-Lenczowska, Anna Petrus, Magdalena Piwocka
i Piotr Stępień - Złote Krzyże Zasługi, Kazimierz Borelowski, Bar-
bara Dresler, Krystyna Głowacka, Krystyna Jachieć, Halina Kopeć,
Maria Mazanowska-Małkiewiczowa, Ryszard Niemiec i Krystyna
Wassus-Kydryńska - tytuły Zasłużonego Działacza Kultury, a Maria
Adamczak, Stanisława Kostecka. Janina Pułka, Tadeusz Sieńkowski
i Maria Slembarska - Złote Odznaki za Opiekę nad Zabytkami.

Ponadto, 20 V 2005 została otwarta druga część wystawy stałej
„Przemiany stylistyczne w sztuce europejskiej” w zamku w Piesko-
wej Skale, dzięki której zamek odzyskał zrąb swej ekspozycji, przez
dłuższy czas zdemontowanej z powodu remontu.

Od lipca do września r. 2006 (otwarcie 10 VII) była czynna
ekpozycja „Kobierce i tkaniny wschodnie z kolekcji Włodzimierza
i Jerzego Kulczyckich”, przygotowana wg scenariusza dr Magda-
leny Piwockiej. Wystawa połączyła rozdzielone na codzień części
kolekcji Kulczyckich, a jej katalog stanowi istotną pozycję w polskiej
literaturze na temat tkanin wschodnich.

W ostatnich latach muzeum wbogaciło się o liczne cenne eks-
ponaty. Komentując krótko szczegółowy wykaz nabytków, zawarty
w dalszym ciągu sprawozdania, można stwierdzić, że pozyskiwanie
muzealiów przebiegało według kilku jasno wytyczonych priorytetów.
Pierwszym było dążenie do regulowania spraw własności zabytków
znajdujących się w muzeum w wyniku dekretu o reformie rolnej.
W tej dziedzinie zanotowaliśmy sukces w postaci wykupienia (2006)
cennych przedmiotów z kolekcji hr. Tarnowskich z Suchej (niestety
w tej sprawie, w wyniku niesprzyjających okoliczności było to
możliwe dopiero po długotrwałym procesie sądowym, w który
muzeum zostało wplątane wbrew swej woli). Drugą zasadą zakupów
było i jest nabywanie przedmiotów łączących się, choćby w szero-
kim sensie, z polskimi monarchami oraz dziejami Wawelu, trzecią
wreszcie uzupełnianie już posiadanych zespołów zabytkowych. Od
kilku lat staraliśmy się także nabywać zabytki związane z kulturą
sarmatyzmu, z myślą o przyszłej ekspozycji w Pieskowej Skale. Jak
się okazało, kierunek ten pozwolił na pozyskanie licznych interesu-

jących przedmiotów, wśród których na pierwsze miejsce wysuwa
się tzw. galeria kodeńska, czyli wielki zespół wizerunków rodziny
Sapiehów, zdeponowany przez Michała ks. Sapiehę.

Uzupełnianiu kolekcji towarzyszyły starania o poprawę ich stanu
konserwatorskiego. Na pierwszy plan wysuwa się tu, zbliżający się
ku końcowi, wieloletni program konserwacji obrazów ze zbiorów
Lanckorońskich, którego realizacja była możliwa m.in. dzięki do-
tacjom MKiDN, oraz kompleksowa konserwacja Hołdu pruskiego
Jana Matejki, podjęta w r. 2006, wspólnie z Muzeum Narodowym
w Krakowie.

Kilkakrotnie Wawel stał się miejscem istotnych wydarzeń

0 randze państwowej, a nawet międzynarodowej. 31 V 2003 na
dziedzińcu arkadowym odbyło się spotkanie Prezydentów Polski

1 USA, połączone z wystąpieniami publicznymi obydwu mężów
stanu. Moment wejścia Polski do Unii Europejskiej 31 IV/1 V 2004
uczciliśmy koncertem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskie-
go Radia w Katowicach i chóru Filharmonii Krakowskiej, którymi
dyrygowali Henryk Mikołaj Górecki i Jerzy Semkow. 27 V 2006
Wawel odwiedził Ojciec Św. Benedykt XVI.

2. Działalność naukowo-badawcza i publikacje

2.1. Muzeum

W roku 2005 na Zamku Królewskim na Wawelu został zakończo-
ny kilkuletni proces katalogowania zbiorów artystycznych przy za-
stosowaniu techniki cyfrowej - programu o nazwie Musnet. Obecnie
nasze muzeum - jako pierwsze w Polsce - dysponuje elektroniczną
bazą danych obejmującą całość kolekcji. Każdy obiekt posiada
ujednolicony opis tekstowy, zawierający pełny zestaw danych.
Odrębnym, znacznym osiągnięciem organizacyjnym, związanym
z projektem elektronicznego katalogu zbiorów, było wykonanie w la-
tach 2001-2002 digitalizacji fotografii-wglądówek muzealiów, które
zostały włączone do programu Musnet. Elektroniczna karta obiektu
zastępuje tradycyjną dokumentację (kartę naukową, magazynową,
wglądówkę), spełniając normy określone przez ministra kultury,
odnoszące się do zasad ewidencjonowania zbiorów. Oprogramowanie
umożliwia różne typy wydruku zapisanych informacji, z głównym,
opartym na tradycyjnym wzorze karty naukowej.

Elektroniczna baza danych spełnia dwie zasadnicze funkcje:
katalogu naukowego zbiorów muzealnych oraz pozwala na bieżące
administrowanie zbiorami, i będzie się ona rozrastać w miarę naby-
wania dzieł sztuki oraz aktualizowania dotychczasowych wpisów.

Ukazały się następujące publikacje:

Rok 2003

praca naukowa:

-Rachunki budowy zamku krakowskiego, 1532, Źródła do Dziejów
Wawelu, t. 17, oprać. M. Ferenc, tekst w języku łacińskim, ko-
mentarze w języku polskim, ss. 102
przewodnik i foldery: