Vatikan, Biblioteca Apostolica Vaticana, Pal. lat. 338

Theologische (seelsorgerisch-erbaulich-dogmatische) Sammelhandschrift

Papier · 1, 260, 1 Bll. · 29–29,3 × 21–21,3 cm · Deutschland (?) · 1417


Schlagwörter (GND)
Theologie / Seelsorge / Dogmatik / Rechtswesen / Kanonistik.
Entstehungsort
Deutschland (?).
Entstehungszeit
1417 . (Handschrift datiert).
Typus (Überlieferungsform)
Codex.
Beschreibstoff
Papier.
Umfang
1, 260, 1 Bll.
Format (Blattgröße)
29–29,3 × 21–21,3 cm.
Zusammensetzung (Lagenstruktur)
(I-1)1a + (VI+1)12 (inkl. Bl. A) + 13 VI167 (inkl. Bl. 26a) + (V-1)174 + (inkl. Bll. 172bis, 172ter) + 6 VI247 (inkl. Bl. 244–245) + (VI-2)257 + (I-1)258*. 1a bildet mit dem Vorderspiegel ein Doppelbl., 258* bildet mit dem Hinterspiegel ein Doppelbl. Bll. 175–257 evtl. nachträglich hinzugefügt.
Seiten-, Blatt- und Lagenzählung
Römische Foliierung des 17. Jhs. (A, 1–26, 26a, 27–172, 172bis, 172ter, 173–243, 245 [ergänzt zu: 244–245], 246–257), Bl. A u. Bll. 26a, 172bis, 172ter, 257 später ergänzt; Vor- und Nachsatzbl. sind nicht gezählt, daher wird bei der Beschreibung die Zählung des Digitalisats übernommen. – 186v–247v Lagenreklamant (von Texthand) auf der jeweils letzten Seite.
Zustand
An den Rändern leicht beschnitten (ohne Textverlust außer bei Marginalien). Bll. A, 1, 118 verstärkt.

Schriftraum
21–21,5 × 14–15 cm.
Spaltenanzahl
2 Spalten.
Zeilenanzahl
unregelmäßig (38–50 Zeilen); 173v–174v (Nachtrag ?) 19 Zeilen (Grundtext).
Angaben zu Schrift / Schreibern
Von mehr als einer Hand geschrieben.
Buchgestaltung
Rotes Incipit und rote Zwischenüberschriften nur 60ra–64va ausgeführt. An Text- und Abschnittsanfängen rote Lombarden (Vorgaben für Rubrikator bis 171v stehengeblieben), 60rb–170ra mit schwarzem Fleuronné (s. auch Buchschmuck); rubrizierte Satzmajuskeln, rote Paragraphzeichen, Unterstreichungen. – Im Nachtrag (?) 173v–174v die in der Glosse erläuterten Worte der Dekretale in vergrößerter Schrift und rubriziert, zusätzlich Buchstaben als Verweiszeichen. – Ohne Linierung, lediglich mit Begrenzung des Schriftraums.
Buchschmuck
26avb rot-schwarze Fleuronné-Initiale (s. auch Buchgestaltung).

Nachträge und Benutzungsspuren
Bl. Ar–v, 173v–174v (?), 256rb Nachträge des 15. Jhs. (s. auch Buchgestaltung). – Korrekturen, Anmerkungen und Stellenmarkierungen (u. a. Nota-Zeichen, Zeigehände) von mehreren Händen des 15. Jhs. Bl. Ar, 1r frühneuzeitliche Inhaltsangaben.

Einband
Römischer Einband zwischen 1869 und 1878: weißes Pergament über Pappe; auf Rücken goldgeprägte Wappen von Papst Pius IX. und Kardinalbibliothekar Jean-Baptiste Pitra sowie rotes Signaturschild. Vgl. Schunke, Einbände 2.2, S. 831.
Provenienz
Heidelberg.
Geschichte der Handschrift
Nach den Kolophonen (94vb Explicit Thomas de Aquino de uita Christi anno domini 1417; 102ra Hec miracula et fructus sacramenti nec non pericula circa hoc sacramentum contingentia finita sunt anno domini 1417) geschrieben 1417. – Bl. Ar alte Signatur 281.

Faksimile
http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/bav_pal_lat_338
Literatur
Schunke, Einbände 2.2, S. 831; Stevenson, Latini, S. 90f.
Verzeichnis der im Katalogisierungsprojekt abgekürzt zitierten Literatur

1) 1ra–3ra Digitalisat

Titel
Expositiones orationis dominicae II.
Angaben zum Text
Zwei anonyme Auslegungen des Vaterunser (die erste, nur aus Zitaten bestehende und meistens Thomas von Aquin zugeschriebene, in dieser Hs. einem Dominikaner aus Krakau [?] zugewiesen; zu beiden Auslegungen s. Bernd Adam, Katechetische Vaterunserauslegungen. Texte und Untersuchungen zu deutschsprachigen Auslegungen des 14. und 15. Jahrhunderts , München u.a. 1976 [Münchener Texte und Untersuchungen zur deutschen Literatur des Mittelalters 55], S. 140–158). – (1ra–3ra) Pater noster, Thomas de Aquino: pater noster dicimus, quia amari appetit, non timeri. C[ri]so[stom]us: patrem se magis uoluit dici quam dominum ut fiduciam daret impetrandi … (3ra) Et ideo dominus in fine posuit: amen, quia hec oratio potissime ex affectu et intellectu dicenda est. Et sic est finis huius orationis Pater noster (Expositio orationis dominicae ex diversis doctorum dictis collecta [Stegmüller, RB 9763; s. Bernd Adam, in: VL2 10, Sp. 180; ed. In hoc libello continentur tres tractatuli. Primus est sancti Thome Aquinatis de mirabili quidditate et efficacia venerabilis sacramenti eucharistie […] Tercius est alicuius docti collectoris de expositione dominice orationis, scilicet Pater noster […], [Köln: Heinrich Quentell, um 1490] [GW M46118], Bl. Div–D[v]v]); per vnum [?] fratrem de Craco[u]ia ordinis predicatorum pro quo deus in euum sit benedictus, amen. (3ra) Pater noster, excelsus in creatione, suauis in amore, diues in hereditateSed libera nos a malo preterito, presenti et futuro. Amen, id est: fiat (Expositio orationis dominicae brevis [Stegmüller, RB 8524; s. Bernd Adam, in: VL2 10, Sp. 179]; für Textabdrucke s. Adam, Katechetische Vaterunserauslegungen, S. 152, Anm. 152).
1ar–v leer.
Ar–v Nachträge des 15. Jhs. etc.
Incipit
1ra Pater noster, Thomas de Aquino: pater noster dicimus, quia amari appetit, non timeri. C[ri]so[stom]us: patrem se magis uoluit dici quam dominum ut fiduciam daret impetrandi
Weiteres Initium
3ra Pater noster excelsus in creatione suavis in amore dives in hereditate.
Explicit
3ra … Sed libera nos a malo preterito, presenti et futuro. Amen, id est: fiat.
Edition
s. Angaben zum Inhalt.

2) 3ra–15rb, 170ra Digitalisat

Verfasser
Matthaeus de Cracovia (GND-Nr.: 118731823).
Titel
De modo confitendi et de puritate conscientiae.
Angaben zum Text
Bloomfield, ILWVV 4945; Schönberger, RETM 3, Nr. M1540 (S. 2807f.); Franz Josef Worstbrock, in: VL2 6, Sp. 176f. 170ra Inhaltsübersicht eingefügt (170ra [am oberen Rand] Incipit registrum super tractatum magistri Heinrici de Hassia [vgl. Explicit] de confessione, et primo).
Incipit
3ra> Quoniam fu[n]damentum et ianua uirtutum omnisque gratie ac consolacionis spiritualis principium est conscientie puritas
Explicit
15rb … cum apparuerit gloria tua, ad quam nos perducat Iesus Christus filius dei viui, amen [von anderer, zeitgenössischer Hand ergänzt: Hec Hainrcij [lies: Hainrici] de Hassia; vgl. unten 15rb–18ra und 18rb–26ava].
Edition
Roberto Busa (Hg.), S. Thomae Aquinatis Opera omnia, Bd. 7: Aliorum medii aevi auctorum scripta 61, Stuttgart-Bad Cannstatt 1980, S. 577–582 (ND aus der Ausg. Parma 1864, Bd. 17, S. 308–321); Władysław Seńko und Adam Ludwik Szafrański (Hgg.), Mateusza z Krakowa, Opuscula theologica, Warschau 1974 (Textus et studia historiam theologiae in Polonia excultae spectantia 2.1), S. 248–292.

3) 15rb–18ra Digitalisat

Titel
“Directoria pro audiendis confessionibus” II.
Angaben zum Text
Zwei anonyme Beichttraktate, 15rb–17ra zur Abnahme der Beichte von Personen, die selten beichten, und von Gesunden, 17ra–18ra zur Abnahme der Beichte von Kranken und Sterbenden (Letzterer in dieser Hs. Henricus de Hassia zugeschrieben; vgl. oben 3ra–15rb und unten 18rb–26ava). – (15rb–17ra) Incipit breue directorium pro audiendis confessionibus rudium personarum que in anno semel uel racius [lies: rarius] confitentur et sanorum, quia de infirmis habes specialem rubricam in suam [lies: infra]. Ioh[ann]is quam uide aliud [folgt eine nicht auflösbare Stellenangabe], et sequentibus. Primo cum accedit confitens, interroga, si sit [durchgestrichen: parch] parrochia [ei]us illius parrochie, quia super alienum non habes auctoritatem absoluendi … (17ra) est munus illud [lies: illius] qui dat omnibus affluenter (Iac 1,5) et est benedictus in secula seculorum, amen. (17ra–18ra) Sequitur directorium pro audiendis confessionibus infirmorum, et qualiter expediendi sint in articulo mortis constituti, quod fecit magister Henricus de Hassia. Confessor debet audire infirmum qui est in periculo mortis et illum expedire. Primo omni inquirat, si est innodatus aliquo vinculo … (18ra) Nam sunt nouissima hominis recidiui illius peyora prioribus (Lc 11,26). Et hec [korrigiert aus: hoc] de modo procedendi in confessione sint dicta [korrigiert aus: sit dictum].
Rubrik
15rb Incipit breue directorium pro audiendis confessionibus rudium personarum que in anno semel uel racius [lies: rarius] confitentur et sanorum, quia de infirmis habes specialem rubricam in suam [lies: infra]. Ioh[ann]is quam uide aliud [folgt eine nicht auflösbare Stellenangabe], et sequentibus.
Incipit
15rb Primo cum accedit confitens, interroga, si sit [durchgestrichen: parch] parrochia [ei]us illius parrochie, quia super alienum non habes auctoritatem absoluendi
Weiteres Initium
17rb Confessor debet audire infirmum qui est in periculo mortis et illum expedire Primo omni inquirat si est innodatus aliquo vinculo.
Explicit
18ra … Nam sunt nouissima hominis recidiui illius peyora prioribus. Et hec [korrigiert aus: hoc] de modo procedendi in confessione sint dicta [korrigiert aus: sit dictum].

4) 18rb–26ava, 170ra–rb Digitalisat

Verfasser
Iohannes Kusin Moguntinus (?) (GND-Nr.: 102521174) / vel Henricus de Hassia senior (de Langenstein) (GND-Nr.: 118548395).
Titel
De confessione sive De clavibus ecclesiae.
Angaben zum Text
Zur Verfasserfrage s. Kaeppeli, Scriptores OP 2416 (Iohannes Kusin; vgl. Kurt Ruh, in: VL2 5, Sp. 472) und Bloomfield, ILWVV 6019, Thomas Hohmann, Initienregister der Werke Heinrichs von Langenstein, in: Traditio 32, 1976, S. 399–426, hier S. 419, Nr. 229 und Thomas Hohmann / Georg Kreuzer, in: VL2 3, Sp. 767 (Henricus de Hassia); mit gleichem Textschluss und (von Nachtragshand) derselben Explicitformel auch überliefert in: Ansbach, SB, lat. 5, 109ra–123vb (s. Karl Heinz Keller, Katalog der lateinischen Handschriften der Staatlichen Bibliothek (Schloßbibliothek) Ansbach, Bd. 1, Wiesbaden 1994, S. 19). 170ra–rb Inhaltsübersicht eingefügt (170ra [am oberen Rand] Incipit registrum super tractatum magistri Heinrici de Hassia [vgl. Explicit] de confessione … [in Textspalte neben rotem Paragraphzeichen] 2um. De usu duarum clauium … ).
Incipit
18rb Tibi dabo claues regni celorum, Mt. 16. Verbum hoc cuilibet dicitur [expungiert: sacerdoti] confessori qui absoluendo [korrigiert bzw. expungiert aus: absoluendi habet potestatem] confitentem a peccatis et pro hoc eum intromittendo [korrigiert aus ?] in regnum celorum, hic in spe, ibi in re. Utitur duabus clauibus quarum vna dicitur clauis potentie que est auctoritas seu ligandi potestas
Explicit
26ava … et hec habentur in quadam decretali que incipit: Inter cunctas et est extra uagans non reuocata quo ad prescripta licet bene quo ad quedam alia etc. Explicit tractatus egregij professoris sacre theologie, magistri Heinrici de Hassia [vgl. oben 3ra–15rb und 15rb–18ra], ad sacerdotum eruditionem compilatus.

5) 26avb–60ra, 170rb–171rb Digitalisat

Verfasser
Iordanus de Quedlinburg (GND-Nr.: 100950744).
Titel
Meditationes de passione Christi sive Expositio dominicae passionis.
Angaben zum Text
Stegmüller, RB 5141 (Nennung dieser Hs., Bd. 9, S. 262); Zumkeller, Mss. 646 (Nennung dieser Hs., S. 297); Adolar Zumkeller, in: VL2 4, Sp. 857. 170rb–171rb Inhaltsübersicht eingefügt (170rb [nachgetragen am oberen Rand] Incipit [expungiert: opusculum] registrum super oposculum domini Jordani, sacre theologie doctoris, de passione domini).
Incipit
26avb Inspice et fac secundum exemplar, quod tibi in monte monstratum est, Exeod. [?] 25 (Ex 25,40). Etsi Christus ubique in scriptura dicatur mons ratione sue excellentissime perfectionis seu summitatis maxime, tamen exaltatus
Explicit
60ra … vel alias sicud deus oranti uel meditanti deuotionem ministrabit [von anderer Hand: Consumatum est]. Explicit opusculum domini Jordani sacre theologie doctoris de passione domini nostri Iesu Christi etc. Et finito libro sit laus et gloria Christo,amen‹.
Edition
z. B. [Basel: Jakob Wolff, nicht nach 1492] (GW M15092).

6) 60ra–94vb, 171va –172va Digitalisat

Verfasser
Ps.-Thomas de Aquino (GND-Nr.: 118622110).
Titel
De humanitate Christi.
Angaben zum Text
Glorieux, Maîtres 14ea; Torrell, CŒThA, S. 486. 171va –172va Inhaltsübersicht eingefügt (171va [am oberen Rand] Incipit registrum super sanctum Thomam de uita Christi).
Rubrik
60ra ›Incipit Thomas de Aquino de uita Cristi et primo de triplici aduentu Christi, scilicet in carnem, ad mentem, ad iudicium‹.
Incipit
60ra Cristus Iesus venit in hunc mundum peccatores saluos facere, 1 Th[imoth]ij 1. Apostolus in verbis sacramentum dominice incarnationis et humane redemptionis describit
Explicit
94vb … et hoc erit mundi innouatio: vnde similiter mundus innouabitur et homo glorificab[itu]r. Et sic est finis huius operis. Sit laus deo patri et filio et spiritui sancto. Explicit Thomas de Aquino de uita Christi anno domini 1417.
Edition
Sancti Thomae Aquinatis […] Opera omnia […], Bd. 17: Opuscula theologica et philosophica tam certa quam dubia […], Bd. 2, Parma 1864 [1865], S. 185–234 (hiernach hg. von Enrique Alarcón, in: Corpus Thomisticum. S. Thomae de Aquino Opera omnia, Pamplona, Universidad de Navarra 2011, http://www.corpusthomisticum.org/iopera.html bzw. http://www.corpusthomisticum.org/xth.html [Zugriff: 17.06.2016]).

7) 95ra–102ra Digitalisat

Titel
De sacramento eucharistiae exempla et alia.
Angaben zum Text
Wundererzählungen und kleinere Traktate zur Eucharistie. – 95ra Hvgo de sancto Victore, doctor excellentissimus et in omni scientia summus et religione deuotus … (97va) plus ignis valebat. Et sic est finis. Si uero desiderat aliquis expediri, utrum sit melius sepius an rarius corporis Christi suscipere … (100va) ad quam gratiam nos perducat qui viuit deus in secula seculorum, amen. Expliciunt ex aliquibus libris collecta sacerdotibus incipientibus, ymmo proficientibus, neccessaria. I[ncipiun]t pericula circa hoc sacramentum contigencia sumpta ex dictis sancti Thome de Aquino. Primum periculum est, si sacerdos morte uel graui infirmitate preoccupetur, antequam missam finiat … (102ra) Ideo necesse est, ut qui diuinis misterijs sunt mancipati a peccato requiescant, amen. Hec miracula et fructus sacramenti nec non pericula circa hoc sacramentum contingentia finita sunt anno domini 1417.
Incipit
95ra Hvgo de sancto Victore, doctor excellentissimus et in omni scientia summus et religione deuotus
Weiteres Initium
97va Si vero desiderat aliquis expediri utrum sit melius saepius an rarius corporis Christi suscipere ; 100va Primum periculum est si sacerdos morte vel gravi infirmitate praeoccupetur antequam missam finiat.
Explicit
102ra … Ideo necesse est, ut qui diuinis misterijs sunt mancipati a peccato requiescant, amen. Hec miracula et fructus sacramenti nec non pericula circa hoc sacramentum contingentia finita sunt anno domini 1417.

8) 102ra–140rb Digitalisat

Verfasser
Anonymus.
Titel
De resurrectione domini, de eius apparitionibus et ascensione ac de Pentecoste.
Angaben zum Text
Unidentifizierter Traktat zu Auferstehung, Erscheinungen und Himmelfahrt Christi sowie zur Ankunft des Heiligen Geistes, mit zahlreichen Zitaten, einzelne Abschnitte unterbrochen von Gebeten (vgl. Ludolphus Saxo, Vita Iesu Christi o. Udalricus Pinder, Speculum passionis domini nostri Iesu Christi).
Incipit
102ra Nunc secundum Iohannem aromatibus redolentibus cum sponsa et adolescentulis que currunt post eam conspergimus librum
Explicit
140rb … et ardore tue dilectionis inflammet, condona nobis peccata et dona nobis vitam eternam, amen. Et sic est finis huius operis etc. Explicit.

9) 140rb–147va Digitalisat

Verfasser
Honorius Augustodunensis (GND-Nr.: 119066548).
Titel
Inevitabile seu De praedestinatione et libero arbitrio.
Angaben zum Text
Rep. font. 5, S. 556f. (rec. altera); Hartmut Freytag, in: VL2 4, Sp. 125. Gegenüber dem Text bei Migne mit Abweichungen, Auslassungen und nicht in Dialogform geschrieben.
Incipit
140rb Tres nodi nimis perplexi nexu se invicem complicant, quos vix aliquis transit
Explicit
147va … ceci clara die in mo[n]tes, id est in deum et in Iesum Christum filium eius et in spiritum sanctum ab utroque procedentem, grauiter offendunt. Et sic est finis etc. Explicit opus istud.
Edition
Vgl. Migne PL 172, Sp. 1198B–1222C.

10) 147va–158ra Digitalisat

Verfasser
Honorius Augustodunensis (GND-Nr.: 119066548).
Weitere beteiligte Personen
Thomas de Aquino (GND-Nr.: 118622110).
Titel
De cognitione verae vitae.
Angaben zum Text
CPPL 2A, Nr. 156; Hartmut Freytag, in: VL2 4, Sp. 126.
Incipit
147va Sapientia dei que os muti aperuit et rudibili verba formare tribuit me quoque non solum sermone
Explicit
158ra … Auditores: verae uite et omnium beate uiuencium faciat te deus participem; qui nos omnes ad summum perducat, amen etc. Explicit. Ieronimus: principale igitur anime non secundum Platonem in cerebro est, sed secundum Christum in corde … dyabolus adiutor esse et intemtor malorum [!] cogitacionum potest, auctor esse non potest etc. (Zusatz: Thomas de Aquino, Catena aurea in Mt, cap. 15, lectio 4).
Edition
Migne PL 40, Sp. 1005–1032.

11) 158ra–169vb Digitalisat

Verfasser
Anonymus.
Titel
De beata Maria virgine.
Angaben zum Text
S. Stegmüller, RB 8879 (mit abweichendem Textschluss).
Incipit
158ra Beata uirgo comparatur celo. Celum enim dicitur quasi gaza elyos, id est solis domus
Explicit
169vb … Factum est autem solium illud, in quo duplex … De secundo Eze.: ecce in firmamento, quod erat super capita quasi lapis saphirus quasi species similitudinis solij (Ez 10,1). Rogamus ergo etc. Amen. - 170ra–172va Inhaltsübersichten (s. 3ra–15rb, 18rb–26ava, 26avb–60ra u. 60ra–94vb).
172bisr–173r leer.

12) 173v–174v Digitalisat

Beteiligte Personen
Gregorius papa IX (GND-Nr.: 118541870).
Titel
Decretalis ‘Firmiter credimus’ Gregorii papae IX cum glossa.
Angaben zum Text
Nachtrag aus dem 1. Viertel des 15. Jhs. Dekretale ‚Firmiter credimus‘ de summa trinitate et fide catholica (Liber Extra I,1,1) mit interlinearen und v. a. marginalen Erläuterungen (173v–174v mit ›Firmiterquia ordo fidei nostre probari non potest et quia u[ero] ratio deficit, fides supplet … beginnende Worterläuterungen, 174v beschlossen von einem ›casus summarius m[agistri ?] [der Rest der Überschrift nicht entzifferbar]‹, beginnend mit ›Firmiter credimus‹. Notandum, quod post sym[bo]lum apostolorum quod dicitur Credo de u[erbo ?] 4or concilia prodita fuerunt olim a sanctis patribus de summa trinitate et fide katholica …). S. auch 175ra–256ra.
Incipit
173v Firmiter credimus et simpliciter confitemur, quod vnus solus est verus deus, eternus
Weiteres Initium
173v Firmiter quia ordo fidei nostrae probari non potest et quia vero ratio deficit fides supplet ; 174v Firmiter credimus Notandum quod post symbolum apostolorum quod dicitur Credo de verbo quattuor concilia prodita fuerunt olim a sanctis patribus de summa trinitate et fide catholica.
Explicit
174v … et operacionem bonam placentes deo ad eternam merentur beatitudinem peruenire etc.
Edition
Dekretale ‚Firmiter credimus‘ (Liber Extra I,1,1): Emil Friedberg (Hg.), Corpus Iuris Canonici, Bd. 2: Decretalium collectiones, Leipzig 21881, Sp. 5f.

13) 175ra–256ra Digitalisat

Verfasser
Conradus de Soltau (GND-Nr.: 100964850).
Titel
Lectura super ‘Firmiter credimus’.
Angaben zum Text
Stegmüller, RS 176 (Nennung dieser Hs. in: Doucet, RS Suppl., S. 112); CALMA 3, S. 8; Franz Joseph Worstbrock, in: VL2 11, Sp. 883f. 253va–256ra nachgestellt eine Inhaltsübersicht (gegliedert nach dem Text der Dekretale ‘Firmiter credimus’ [s. 173v–174v]).
Incipit
175ra Firmiter credimus et simpliciter confitemur fidem etc. fidem orthodoram [!] fidelium solidum et primum omnium uirtutum immobile fore fundamentum. Auctorissans magister gentium, Paulus apostolus, ad Hebr[eos], capitulo xi, sic dicit: sine fide impossibile autem est
Explicit
169vb … in psalmo 15°: adimplebis me leticia cum vvltu tuo. Ad quam leticiam nos perducat trinitas indiuidua in secula seculorum benedicta, amen. [253va–256ra folgt eine Inhaltsübersicht]. (256ra) Explicit lectu[ra] capituli Firmiter de summa trinitate et fide katholica conpleta in studio Heydelbergensi per magistrum Conradum de Soltatu, sacre theologie doctorem, anno domini M° trecentesimo octuagesimo octauo die decima nona mensis Aprilis.

14) 256rb Digitalisat

Titel
Annotatio “quod sex sunt gradus quibus ascenditur ad thronum veri Salomonis”.
Angaben zum Text
Unidentifizierter Text. Nachtrag des 15. Jhs.
256v–258*v leer (außer 256v Bibliotheksstempel).
Incipit
256rb Nota quod sex sunt gradus quibus quibus [!] ascenditur ad tronum veri Salomonis, id est Christi
Explicit
256rb … et consideratur paciencia, sapiencia et bonitas etc.


Bearbeitet von
Michael Kautz, Universitätsbibliothek Heidelberg, 2024.


Zitierempfehlung:


Vatikan, Biblioteca Apostolica Vaticana, Pal. lat. 338. Beschreibung von: Michael Kautz (Universitätsbibliothek Heidelberg), 2024.


Katalogisierungsrichtlinien
Die Katalogisierungsrichtlinien finden Sie hier.

Beschreibung erstellt im Rahmen des Projektes Erschließung von 876 mittelalterlichen und frühneuzeitlichen lateinischen Handschriften der Heidelberger Bibliotheca Palatina in der Vatikanischen Bibliothek in Rom.