Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 10.1974

Fischinger, Andrzej: Ze studiów nad twórczością Bartołomieja Berrecciego i jego warsztatem: Nagrobki Szydłowiekich i Tarnowskich
2. Nagrobek Ludwika Mikołaja Szydlowieckiego, Opatów,
kolegiata (fot. A. Wierzba)

septu kolegiaty w Opatowie, wmurowany w ścianę
zachodnią na dość znacznej wysokości. Jest on po-
łączony z późniejszym pomnikiem Anny Szydło-
wieckiej, a także z płytą z napisem pochodzącą
z nagrobka kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego;
elementy te tworzą jego podstawę (ryc. 1). Wyko-
nany z czerwonego marmuru węgierskiego składa
się z trzech zasadniczych części: cokołu, na którego
płycinie wykuta jest tablica z napisem, prostej tumby
z herbem Odrowąż i ustawionego na niej sarkofagu
z leżącą postacią śpiącego dziecka. Tumbę ujmują
po bokach dwie wąskie woluty, podkreślające

smukłość kompozycji; nadto nad leżącą figurą
wmurowano element dekoracyjny tworzący obecnie
rodzaj akroterionu, złożony z dwóch spiętych wolut
i liścia akantu, częściowo przechodzącego także na
woluty (ryc. 2, 3).

Tablica na cokole jest prostokątna, ujęta po bo-
kach w „uszycc, napis łacińską antykwą przynosi
imiona zmarłego dziecka i wiadomość o wzniesie-
niu nagrobka z fundacji ojca, kanclerza Krzysztofa
Szydłowieckiego, w r. 1525. Wypukłorzeźbiony herb
na przedniej ścianie tumby został umieszczony na

3. Herb Odrowąż na nagrobku Ludwika Mikołaja Szydło-
wieckiego, Opatów, kolegiata (fot. A. Wierzba)

wydłużonej dziesięciokątnej tarczy o wklęsłych kra-
wędziach; otacza go wkoło skrzydlaty smok7.
Sarkofag jest niewielki, niski, o bogato oprofilowa-
nych bokach, wsparty na dwóch zwierzęcych łapach;
na nim, na wyodrębnionej płycie umieszczono
figurę nagiego, śpiącego dziecka o swobodnym
układzie postaci, nachyloną ku przodowi (ryc. 4).
Górna część ciała wznosi się na poduszce, ozdobionej
na narożach chwastami. Zmarłe dziecko spoczywa
na prawym boku z głową wspartą na prawej rączce,
wysuniętej ku przodowi tak, że palce obejmują
brzeg poduszki; lewa rączka położona na prawej

7 Smok został dodany do herbu w r. 1515 wraz z tytułem
barona dla kanclerza i jego potomków przez cesarza Maksymi-

liana I. Kieszkowski, o.c., s. 200.