Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 10.1974

Fischinger, Andrzej: Ze studiów nad twórczością Bartołomieja Berrecciego i jego warsztatem: Nagrobki Szydłowiekich i Tarnowskich
do umieszczenia na dość znacznej wysokości (tablica
z napisem na cokole, pochylona ku przodowi figura
dziecka), a obecne jego zwieńczenie robi wrażenie
niefunkcjonalnego wykorzystania elementu o pier-
wotnie innym przeznaczeniu. Wszystko zdaje się
wskazywać na to, że ów akroterion nie wieńczył,
lecz podpierał pomnik i znajdował się dawniej pod
dolną płytą cokołu. W tak zrekonstruowanym na-
grobku leżąca figurka dziecka jest górnym, ostatnim,
a przez to najważniejszym elementem — można
przypuścić, że jego znaczenie podkreślała dodatko-
wo dekoracja malowana na tynku tła, np. w formie
rozchylonej kotary11.

Nagrobek Ludwika Mikołaja Szydłowieckiego
wykazuje daleko idące zbieżności z zespołem form
architektonicznych i rzeźbiarskich zdobiących kaplicę
Zygmuntowską. Niemal identyczne są zastosowane
w obu dziełach oprofilowania; „uszatacc tablica
z napisem znajduje bliską analogię w wypełnieniach
płycin zewnętrznych ścian kaplicy, a kartusz her-
bowy — w tarczkach ościeży okien tamburu, czy
w tarczy Orła Zygmuntowskiego na cokole ściany
południowej wnętrza. Co więcej, zasadnicza część
nagrobka (sarkofag z leżącą figurą zmarłego dziecka)
ściśle odpowiada analogicznemu, również zasadni-
czemu elementowi, sarkofagowi Zygmunta I (ryc. 5).

5. Pomnik Zygmunta I w kaplicy Zygmuntowskiej, Kraków, Wawel, katedra (fot. Ł. Schuster)

10 Przypuszczenie o przeniesieniu nagrobków Szydło-
wieckich z prezbiterium kolegiaty w w. XVIII wysunęła —
w odniesieniu do pomnika Krzysztofa — H. Kozakiewiczo-
wa, Spółka architektoniczno-rzeźbiarska Bernardina de Gianotis
i Jana Cini (Biuletyn HS, XXI, 1959, s. 172-173).

11 Ślady dekoracji malarskich w otoczeniu nagrobków
są dość często odkrywane. Draperia podtrzymywana przez
aniołki znajduje się nad pomnikiem Stefana Batorego w kaplicy
Mariackiej katedry na Wawelu.