Literatur
Omodei, M. M. & Wearing, A. J. (1995a). Decision making in complex dynamic settings: A
theoretical model incorporating motivation, intention, affect, and cognitive Performance.
Sprache & Kognition, 14, 75-90.
Omodei, M. M. & Wearing, A. J. (1995b). The Fire Chief microworld generating program:
An illustration of computer-simulated microworlds as an experimental paradigm for
studying complex decision-making behavior. Behavior Research Methods, Instruments
& Computers, 27, 303-316.
op de Beeck, H., Wagemans, J. & Vogels, R. (2001). Can neuroimaging really teil us what
the human brain is doing? The relevance of indirect measures of population activity. Acta
Psychologica, 107, 323-351.
Opwis, K. (1992). Kognitive Modellierung. Zur Verwendung wissensbasierter Systeme in
der psychologischen Theoriehildung. Bern: Hans Huber.
Opwis, K. & Spada, H. (1994). Modellierung mithilfe wissensbasierter Systeme. In T.
Herrmann & W. H. Tack (Eds.), Enzyklopädie der Psychologie. Themenbereich B:
Methodologie und Methoden. Serie I: Forschungsmethoden der Psychologie. Band 1:
Methodologische Grundlagen der Psychologie (pp. 199-248). Göttingen: Hogrefe.
Otto, J. H., Döring-Seipel, E., Grebe, M. & Lantermann, E.-D. (2001). Entwicklung eines
Fragebogens zur Erfassung der wahrgenommenen emotionalen Intelligenz. Aufmerksam-
keit auf, Klarheit und Beeinflussbarkeit von Emotionen. Diagnostica, 47, 178-187.
Otto, J. H., Döring-Seipel, E. & Lantermann, E.-D. (2002). Zur Bedeutung von subjektiven,
emotionalen Intelligenzkomponenten für das komplexe Problemlösen. Zeitschrift für
Differenzielle und Diagnostische Psychologie, 23, 417-433.
Palmer, S. E. (1992). Common region: A new principle of perceptual grouping. Cognitive
Psychology, 24, 436-447.
Parker, S. T. & McKinney, M. L. (1999). Origins of intelligence. The evolution of cognitive
development in monkeys, apes, and humans. Baltimore, MD: Johns Hopkins University
Press.
Pauen, S. (1997). Problemlösen durch falsche Analogien: Kindliche Vorstellungen über das
Zusammenwirken von Kräften. In A. Ruemmele, S. Pauen & G. Schwarzer (Eds.),
Kognitive Enttvicklungspsychologie: Aktuelle Forschungsergebnisse (pp. 73-88). Lenge-
rich: Pabst Science Publishers.
Pauen, S. & Wilkening, E (1997). Children's analogical reasoning about natural phenome-
na. Journal of Experimental Child Psychology, 67, 90-113.
Pawlak, Z. (1991). Rough sets. Theoretical aspects of reasoning about data. Dordrecht:
Kluwer Academic Publishers.
Pea, R. D. & Hawkins, J. (1987). Planning in a chore-scheduling-task. In S. L. Friedman &
E. K. Scholnick (Eds.), The developmental psychology of planning. Wby, how, and when
do we plan? (pp. 273-302). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Petermann, F. (Ed.). (1996). Einzelfallanalyse (3., verbesserte Auflage). München: Olden-
bourg.
Piaget, J. (1980). Psychologie der Intelligenz. Stuttgart: Klett-Cotta.
Pinker, S. (1994). The language instinct. New York: Harper Collins.
Plunkett, L. C. & Haie, G. A. (1982). The proactive manager. New York: John Wiley &
Sons.
Popper, K. R. (1984). Logik der Forschung (8. ed. Vol. 1935). Tübingen: J.C.B. Mohr.
Posner, M. I. & McLeod, P. (1982). Information processing models - In search of elementary
Operations. Annual Review of Psychology, 33, 477-514.
Preußler, W. (1985). Über die Bedingungen der Prognose eines bivariaten ökologischen
Systems (Memorandum Nr. 31). Bamberg: Lehrstuhl Psychologie II der Universität
Bamberg.
Preußler, W. (1996). Zur Rolle expliziten und impliziten Wissens bei der Steuerung dyna-
mischer Systeme. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, 43, 399-434.
Preußler, W. (1997). Effekte des Kontexts auf den Wissenserwerb bei der Steuerung eines
dynamischen Systems. Sprache & Kognition, 16, 48-59.
282
Omodei, M. M. & Wearing, A. J. (1995a). Decision making in complex dynamic settings: A
theoretical model incorporating motivation, intention, affect, and cognitive Performance.
Sprache & Kognition, 14, 75-90.
Omodei, M. M. & Wearing, A. J. (1995b). The Fire Chief microworld generating program:
An illustration of computer-simulated microworlds as an experimental paradigm for
studying complex decision-making behavior. Behavior Research Methods, Instruments
& Computers, 27, 303-316.
op de Beeck, H., Wagemans, J. & Vogels, R. (2001). Can neuroimaging really teil us what
the human brain is doing? The relevance of indirect measures of population activity. Acta
Psychologica, 107, 323-351.
Opwis, K. (1992). Kognitive Modellierung. Zur Verwendung wissensbasierter Systeme in
der psychologischen Theoriehildung. Bern: Hans Huber.
Opwis, K. & Spada, H. (1994). Modellierung mithilfe wissensbasierter Systeme. In T.
Herrmann & W. H. Tack (Eds.), Enzyklopädie der Psychologie. Themenbereich B:
Methodologie und Methoden. Serie I: Forschungsmethoden der Psychologie. Band 1:
Methodologische Grundlagen der Psychologie (pp. 199-248). Göttingen: Hogrefe.
Otto, J. H., Döring-Seipel, E., Grebe, M. & Lantermann, E.-D. (2001). Entwicklung eines
Fragebogens zur Erfassung der wahrgenommenen emotionalen Intelligenz. Aufmerksam-
keit auf, Klarheit und Beeinflussbarkeit von Emotionen. Diagnostica, 47, 178-187.
Otto, J. H., Döring-Seipel, E. & Lantermann, E.-D. (2002). Zur Bedeutung von subjektiven,
emotionalen Intelligenzkomponenten für das komplexe Problemlösen. Zeitschrift für
Differenzielle und Diagnostische Psychologie, 23, 417-433.
Palmer, S. E. (1992). Common region: A new principle of perceptual grouping. Cognitive
Psychology, 24, 436-447.
Parker, S. T. & McKinney, M. L. (1999). Origins of intelligence. The evolution of cognitive
development in monkeys, apes, and humans. Baltimore, MD: Johns Hopkins University
Press.
Pauen, S. (1997). Problemlösen durch falsche Analogien: Kindliche Vorstellungen über das
Zusammenwirken von Kräften. In A. Ruemmele, S. Pauen & G. Schwarzer (Eds.),
Kognitive Enttvicklungspsychologie: Aktuelle Forschungsergebnisse (pp. 73-88). Lenge-
rich: Pabst Science Publishers.
Pauen, S. & Wilkening, E (1997). Children's analogical reasoning about natural phenome-
na. Journal of Experimental Child Psychology, 67, 90-113.
Pawlak, Z. (1991). Rough sets. Theoretical aspects of reasoning about data. Dordrecht:
Kluwer Academic Publishers.
Pea, R. D. & Hawkins, J. (1987). Planning in a chore-scheduling-task. In S. L. Friedman &
E. K. Scholnick (Eds.), The developmental psychology of planning. Wby, how, and when
do we plan? (pp. 273-302). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Petermann, F. (Ed.). (1996). Einzelfallanalyse (3., verbesserte Auflage). München: Olden-
bourg.
Piaget, J. (1980). Psychologie der Intelligenz. Stuttgart: Klett-Cotta.
Pinker, S. (1994). The language instinct. New York: Harper Collins.
Plunkett, L. C. & Haie, G. A. (1982). The proactive manager. New York: John Wiley &
Sons.
Popper, K. R. (1984). Logik der Forschung (8. ed. Vol. 1935). Tübingen: J.C.B. Mohr.
Posner, M. I. & McLeod, P. (1982). Information processing models - In search of elementary
Operations. Annual Review of Psychology, 33, 477-514.
Preußler, W. (1985). Über die Bedingungen der Prognose eines bivariaten ökologischen
Systems (Memorandum Nr. 31). Bamberg: Lehrstuhl Psychologie II der Universität
Bamberg.
Preußler, W. (1996). Zur Rolle expliziten und impliziten Wissens bei der Steuerung dyna-
mischer Systeme. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, 43, 399-434.
Preußler, W. (1997). Effekte des Kontexts auf den Wissenserwerb bei der Steuerung eines
dynamischen Systems. Sprache & Kognition, 16, 48-59.
282