Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 12.2013

Lipska, Dąbrówka: Nowożytne ołtarze z przedstawieniami Grobu Pańskiego na terenie dawnego dominium warmińskiego - pochodzenie, forma, treść
Dąbrówka nie ma żadnych śladów pozwalających potwierdzić tę hipotezę. Dodatko-
Lipska we wyposażenie grobu stanowi wtórnie wstawione przedstawienie malarskie
złożonego w grobie Chrystusa, powyżej którego znajduje się pełnoplastyczny
krzyż, pierwotnie podświetlany lampkami. Podobna konstrukcja znajduje się
w ołtarzu w kościele p.w. św. Bartłomieja w Piotraszewie (ił. 3), jednak w miej-
scu krzyża umieszczono tu owalny kartusz z wyciętym cytatem z Biblii: „Sein
Grab wird herrlich sein” (łac. erit sepulchrum eiusgloriosum; Iz 11,10), również
bardzo popularny w grobach z terenu Tyrolu i południowych Niemiec. Całe
wnętrze wypełnione jest kulisami imitującymi pomieszczenie wzniesione
z kamiennych bloków. Ołtarz ten również przypisywany jest Christianowi
Bernardowi Schmidtowi - 1782 r.1 Kolejnym dziełem łączonym z tym rzeź-
biarzem jest nastawa ołtarzowa wykonana w 1763 r. w kościele p.w. św. Mi-
kołaja w Grzędzie29 (il. 4). Mimo, iż grób w ołtarzu jest zdekompletowany,

II. 2. Sątopy, ołtarz główny - wnętrze skrzyni,
fot. Dąbrówka Lipska, 2008

11. 3. Piotraszewo, ołtarz główny,
fot. Dąbrówka Lipska, 2009

ze Starego Testamentu (grób w Neuzelle, Brandenburgia, Niemcy), a także postacie świeckie
(postać Christiana Moritza Eugena Franza von Kónigsegg-Rothenfelsa w dekoracji grobu
z Altshausęn), rozkładane jedynie w czasie Wielkanocy, choć znane są również groby w ołta-
rzach (np. w kościele parafialnym p.w. św. Małgorzaty w Wildschónau-Oberau).
29 Wagner, Warsztat rzeźbiarski..., s. 201-202.