Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 15.2016

Weiner-Zalewska, Joanna: Julius Gotthard Beniamin Greth - portrecista miast
informacje, że on także przeszedł szczepienie przeciw ospie i jest stanu wolnego
(podczas sporządzania spisu chłopiec miał 13 lat). Nie do końca wyjaśniona
pozostaje natomiast kwestia jego początkowej edukacji. Prawdopodobnie jako
dziecko z zamożnej rodziny, a w dodatku jedyny męski potomek, Julius ode-
brał bardzo staranne wykształcenie elementarne. Młody człowiek uczęszczał
zapewne do Królewskiego Gimnazjum im. Fryderyka Wilhelma, ponieważ
była to jedyna placówka w Bydgoszczy, która przygotowywała młodych ludzi
do podjęcia studiów na wyższej uczelni6. Jak podaje Mariusz Gliński, Greth
po ukończeniu szkoły studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu.
Niewyjaśnione pozostaje zainteresowanie chłopca sztukami plastycznymi. Nie
wiadomo również, gdzie pobierał lekcje rysunku i malarstwa, które miały go
przygotować do zajęć na artystycznej uczelni. Być może pierwsze twórcze kroki
stawiał w Bydgoszczy pod okiem któregoś z lokalnych artystów. Możliwe także,
że pierwszy raz z przedmiotami artystycznymi zetknął się podczas kursu przy-
gotowawczego organizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Królewcu
bądź, jak twierdzi Gliński7, w Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych w Gdańsku,
w klasie Johanna Carla Schultza w okresie od 1 maja 1847 r. do 8 września 1848 r.
Kolejną niewyjaśnioną kwestią pozostaje narodowość artysty. W opubliko-
wanym w 1930 r. zbiorze wspomnień Carl Griese opisuje Gretha jako litografa
i autora patentu w dziedzinie technik grafiki użytkowej. Twierdzi również,
że artysta był Szwajcarem8. Niestety, szwajcarskiego pochodzenia nie udało się
potwierdzić w innych źródłach. Natomiast wzmiankę na temat nowej techniki
litograficznej, którą Greth miał opracować, można znaleźć w przywoływanym
tu już biogramie artysty autorstwa Mariusza Glińskiego, a także w książce
Heinricha Weishaupta Das Gesammtgebiet des Steindrucks z 1875 r. Technika,
o której wspominają źródła, znana jest jako Stenochromie, a jej współautorem,
obok Juliusa Gretha, był Otto Radde z Hamburga.
Najwcześniejszymi znanymi pracami Juliusa Gretha są litografie ukazujące
prospekty miejskie oraz widoki poszczególnych bydgoskich budynków. Powstały
one w latach 1845-1862 i przechowywane są obecnie w zbiorach Muzeum
Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Ich wstępnej atrybu-
cji oraz datowania dokonała kustosz Barbara Chojnacka podczas przygotowy-
wania katalogu towarzyszącego wystawie Widoki Bydgoszczy w 1996 r.9 Okres,
w którym najprawdopodobniej powstały prace, przypada na czas pobytu arty-
sty w Królewcu i Gdańsku oraz - jak wynika z najnowszych ustaleń Mariusza
6 Hugo Rasmus, Najstarsze gimnazjum miejskie w Bydgoszczy [w:] Kronika Bydgoska,
Towarzystwo Miłośników Bydgoszczy, t. 15, Bydgoszcz 1992, s. 81.
7 http://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=GRETH_JULIUS_GOTTHARD_BENIAMIN
[dostęp: 3.05.2016],
8 Carl Griese, Erinnerungen: des Hamburger Litographen und Verlegers, hrsg. Gerd
Fahrenhorst, Norderstedt 2013, s. 67.
9 Barbara Chojnacka, Zygmunt Hojka, Widoki Bydgoszczy [katalog wystawy], Muzeum
Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz 1996.

Julius Gotthard
Beniamin
Greth...