Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 15.2016

Weiner-Zalewska, Joanna: Julius Gotthard Beniamin Greth - portrecista miast
Joanna
Weiner-
-Zalewska
Glińskiego - wiąże się z jego powrotem do rodzinnego miasta. Wszystkie „byd-
goskie” dzieła wykonane zostały w technice litografii barwnej.
Pierwszą pracą z tej serii jest przypuszczalnie widok na Stary Rynek, dato-
wany na 1848 r. (il. 1). Stary Rynek ze sztafażem, w ujęciu od strony wschodniej,
ukazuje całą pierzeję zachodnią, natomiast północną i południową w moc-
nym skrócie. W pracy uderza zachwianie proporcji. Widać też, że Greth miał
problem z zachowaniem perspektywy, co znacząco utrudnia odbiór dzieła.
Druga z rycin, datowana na połowę XIX w., prezentuje pozostałości po zamku

II. 1. Julius G.B. Greth, Widok na Stary Rynek w Bydgoszczy, 1848, fot. Muzeum im. Leona
Wyczółkowskiego w Bydgoszczy

bydgoskim z elementami pejzażu (il. 2). Forma przedstawienia jest bardzo
malarska, a plama barwna dominuje nad linią. Technika i poziom wykonania
litografii zdecydowanie odbiegają in minus od poziomu pozostałych bydgoskich
prac artysty. Trzecia rycina powstała w 1853 r. i ukazuje nieistniejący już dziś
most magazynowy (il. 3). To bardzo malarskie przedstawienie utrzymane jest
zdecydowanie w stylistyce romantycznej. Największą z prac jest sygnowane
tableau, prezentujące czternaście widoków miasta. Według Chojnackiej dzieło
powstało po 1862 r., jednak pojedyncze widoki Greth wykonał z pewnością
dużo wcześniej. W samym centrum kompozycji znajduje się ogólna pano-
rama Bydgoszczy, ujęta od strony Przedmieścia Toruńskiego i zaprezentowana
w konwencji romantycznej. Ponad panoramą, na osi środkowej przedstawie-
nia, umieszczono ozdobny napis „Bromberg”, zwieńczony winietą oraz infor-
macją o autorze dzieła. W muzeum bydgoskim znajdują się ponadto cztery