Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 15.2016

Weiner-Zalewska, Joanna: Julius Gotthard Beniamin Greth - portrecista miast
reprodukcje fotograficzne litografii przypisywanych artyście. Fotografie wykonał
około 1930 r. Piotr Wiszniewski10.
Osobną grupę bydgoskich dzieł stanowią przedstawienia malarskie przypi-
sane Jułiusowi Grethowi przez Barbarę Chojnacką i Danutę Sójkowską11. Trzy
tonda ukazują dojrzałego mężczyznę, kobietę w średnim wieku i kilkunasto-
letniego chłopca. Prace wykonano akwarelami na grubym kartonie, natomiast
bardziej szczegółowe partie wyrysowano pastelami. Obie badaczki przypusz-
czają, że na obrazach przedstawiono samego Juliusa Gretha oraz jego rodziców
lub (w świetle najnowszych ustaleń biograficznych) dorosłego już twórcę, jego
żonę i syna. Dzieła trafiły do muzeum w XX w. jako dar od rodziny artysty.

Julius Gotthard
Beniamin
Greth...

II. 2. Julius G.B. Greth, Ruiny zamku bydgoskiego, około poł. XIX w., fot. Muzeum im. Leona
Wyczółkowskiego w Bydgoszczy

Julius Greth studiował w Królewcu, mieście powszechnie wybieranym przez
studentów z prowincji pruskich (zarówno z Prus Wschodnich, jak i Prus Zachod-
nich), dla których uczelnie w głębi Niemiec były zbyt odległe i kosztowne12.
O studiach Gretha w królewieckiej Akademii Sztuk Pięknych (które podjąć
10 Ibidem, katalog prac.
11 Informacje pochodzą z rozmów przeprowadzonych ze starszą kustosz Barbarą Chojnacką,
kierowniczką Działu Grafiki Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, i starszą kustosz
Danutą Sójkowską, kierowniczką Działu Historii w tymże. Rozmowy przeprowadzone w latach
2011-2012 stanowiły podstawę do rozpoczęcia badań nad postacią Juliusa Gretha. Obu Paniom
bardzo serdecznie dziękuję.
12 Jerzy Serczyk, Albertyna Uniwersytet w Królewcu (1544-1945), Olsztyn 1994, s. 14-15.