Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 15.2016

Kaczmarska, Karolina: Zespół gmachów sądowych przy ulicy Nowe Ogrody w Gdańsku

II. 25. Gmach sądu przy ulicy Nowe Ogrody 30/34
(Kónigliche Land- und Amtsgerichf), neorenesansowy
szczyt, stan obecny, fot. K. Kaczmarska

Obecnie rozległy kompleks budyn-
ków sądu przy ulicy Nowe Ogrody funk-
cjonuje wraz z rozbudowanym na jego
tyłach więzieniem jako jeden zamknię-
ty zespół. Wpisany do Rejestru Za-
bytków Sztuki jest cennym obiektem,
który przetrwał obydwie wojny świato-
we i stanowi doskonałe świadectwo pru-
skich inicjatyw budowlanych na terenie
Gdańska, aspirujących do najwspanial-
szych dzieł architektury europejskiej
ówczesnych lat. Gmach sądu doskonale
wpisuje się w chronologię poszukiwania
stylu narodowego w Cesarstwie Niemiec-
kim - umożliwił architektom i władzom
pruskim zamanifestowanie przynależno-
ści Gdańska do zjednoczonego Cesarstwa
Niemieckiego, a Gdańszczanom zapew-
nił poczucie odrębności, indywidualności
i dał szansę na pielęgnowanie własnych
tradycji.

Court Buildings in Nowe Ogrody Street in Gdańsk
After the Gdańsk judiciary became Prussian in the early 1901 century, it developed
very ąuickly and in conseąuence the increasing number of clerks soon lacked office
space. In that case the city authorities decided to build a new complex of court build-
ings that would put all departments in one place. The edifice was raised in 1907-10 on
a large building site near Nowe Ogrody Street, which was at the time one of the most
sumptuous streets of Gdańsk.
Ihis monumental building was designed by Eduard Saal and two other architects
were responsible for leading the construction works: Heinrich Lehmbeck and J. Renner.
It was perfectly adapted to suit judicial needs and complied with German requirements
connected with court buildings. Its faęade was decorated with German Renaissance, at
the time one of the official national styles of the Empire, and the one that was the most
preferred in Gdańsk.