Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 20.2021

Barczyk, Alina: Rokokwe rzeźby z ogrodzenia pałacu Mniszchów w Gdańsku: autorstwo - styl - program ikonograficzny
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

Rokokowe
rzeźby...

II. 3. 1 milion marek, banknot Wolnego Miasta Gdańska, detal, fot. domena publiczna

Kompozycja i stylistyka gdańskich rzeźb
Wjazd na teren posesji od strony Długich Ogrodów ujęto trójprzelotową bramą
(ii. 4). Osie oddzielono pilastrami podtrzymującymi zwieńczenie przybiera-
jące w partii środkowej formę przerwanego przyczółka, na którym usytuowano
pełnoplastyczne rzeźby bogiń9 - Minerwy (Ateny)10 i Ceres (Flory)11. Spływy
wolutowe schodziły w dół ku skrajnym filarom bramnym, dźwigającym putta
z atrybutami. Dalsze dwa putta ustawiono na słupkach ogrodzenia naprze-
miennie z wazami12.
9 Franciszek Mamuszka, Droga Królewska w Gdańsku, Wrocław-Gdańsk 1972, s. 90.
10 Informacje o motywie Ateny i Meduzy podaje np. Annabelle Ruiz, The Gorgon Medusa
Metamorphoses: From a Declining Pictorial Motif to Rebirth into a Cinematographic Motif [w:] Art
and its Responses to Changes in Society, ed. Martina Malesie, Martin Germ, Ines Unetić, Newcastle
upon Tyne 2016, passim.
11 O Florze i corocznych floraliach, które obchodzono w Rzymie, wspomina Elizabeth Hyde,
Cultivated Power: Flowers, Culture, and Politics in the Reign of Louis XIV, Philadelphia 2005,
s. 15-17, 29, 34,219.
12 Na załączonym schemacie (il. 1) widoczne są putta oraz dwie spośród czterech waz. Dwie
pozostałe rzeźby znajdowały się na skrajnych słupkach parkanu.