Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 23.1979

DOI issue:
Zbiory i wystawy
DOI article:
Załęski, Krzysztof; Muzeum Narodowe w Warszawie [Contr.]; Gosudarstvennyj Naučno-Issledovatelʹskij Muzej Architektury Imeni A. V. Ščuseva (Moskau) [Contr.]; Noakowski, Stanisław [Ill.]: Wystawa rysunków Stanisława Noakowskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie i w Muzeum Architektury w Moskwie
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
11. S. Noakowski, Karta z zeszytu z rysunkami z pobytu w Studziankach latem 1883 r. Zaginiony, d. w zbiorach

Zofii Balińskiej

Od pani Heleny Bojczuk Muzeum otrzymało 21 szklanych płyt fotograficznych, dokumentują-
cych m.in. zaginione prace Noakowskiego (ił. 11). Dr Bronisław Krystall uświetnił wystawę
wspaniałym darem w postaci 20 rysunków, spośród których kilka zostało wykonanych przez
Noakowskiego na specjalne zamówienie ofiarodawcy.

Poważnym osiągnięciem organizatorów wystawy były prowadzone na szeroką skalę, również
za pośrednictwem prasy i radia, poszukiwania nieznanych i zaginionych prac Noakowskiego,
które przyniosły zarówno w Polsce jak i w ZSRR bardzo liczne i dla badań nad jego spuścizną
artystyczną ważkie odkrycia.

Muzeum Architektury w Moskwie zgromadziło dokumentację 685 rysunków ze zbiorów pań-
stwowych i prywatnych na terenie Związku Radzieckiego, co w porównaniu z 377 pracami ze
zbiorów radzieckich, wymienionymi w katalogu wydanym w 1966 roku pod redakcją prof. Jana
Zachwatowicza daje liczbę 308 odnalezionych lub ujawnionych dalszych prac. Należy do niej
dodać 5 fotografii rysunków kredą na tablicy, w tym jednego poświęconego sztuce renesansu,