Muzeum Narodowe <Breslau> [Hrsg.]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Hrsg.]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 19.2010

Zbiory Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Żak, Izabela: Stefano della Bella (1610-1664): Akwaforty ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Stefano della Bella (1610-1664). Akwaforty ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu

8. Stefano della Bella, Frontispice - kartusz z atrybutami militarny-
mi. W cyklu: Recueil de diuerses pieces tres-necessaire d la fortification.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Fot. Arkadiusz Podstawka.

wydawcy, Franęois Langlois25. W cyklu z BUW bra-
kuje tablicy piątej. J. Talbierska uzupełniając katalog,
w miejsce oryginału wprowadza kopie pochodzące
ze zbiorów w Krakowie, Warszawie i Wiedniu. Au-
torka najwyraźniej nie dotarła do oryginalnej akwa-
forty, podaje bowiem tylko tytuł i literaturę, bez sy-
gnatur i innych szczegółowych informacji. Tablica ta
znajduje się w kolekcji MNWr. i to w dwóch odbit-
kach reprezentujących różne stany26.
Opisując stany dla cyklu, Talbierska wymienia
m.in. stan III, na podstawie ustaleń A. Forlani Tem-
pesti. Karta tytułowa nie zawiera tam dedykacji, ma
natomiast numerację (dotyczącą większej publikacji,
bez analogii do późniejszej numeracji, która pojawia
się w stanie IV) naniesioną tuszem za pomocą pió-
ra. Opisany typ numeracji można znaleźć na jednej
z wrocławskich odbitek karty tytułowej27, ale posia-
da ona także tekst dedykacji, która powinna pojawić
się dopiero w stanie IV Cechy te, nieodnotowane
przez J. Talbierską przy charakterystyce dziewięciu
stanów, pozwalają na wyodrębnienie stanu dodat-
kowego, ulokowanego pomiędzy określonymi tam
stanami III i IV Wówczas stan określony przez Tal-
bierską jako IV- z dedykacją i numerami od 1 do 13
w p.g. narożniku byłby stanem V (przesunięciu ule-
głyby również wszystkie następne stany).
Specyficzną odmianą pejzaży, chętnie realizo-
waną przez włoskiego akwaforcistę, są mariny. We

wrocławskim Muzeum znajduje się spora ilość tego
typu przedstawień. Z okresu paryskiego warto wy-
mienić Divers embarquements (ok. 1646-1647) - cykl
siedmiu widoków marynistycznych z motywami
rodzajowymi, którym towarzyszy frontispice, wyda-
ny po raz pierwszy przez Israela Henrieta. Oprócz
pełnego cyklu MNWr. posiada również kopię jed-
nej z tablic28; wszystkie odbitki prezentują ten sam,
wczesny stan II/V Katalog Talbierskiej wymienia
cztery odbitki ze zbiorów BUW, uzupełniając spis
kopiami z innych zbiorów.
Israel Henriet był również pierwszym wydawcą
czterech cyklów poruszających tematykę militarną,
często obecną u della Belli: Desseins de ąueląues con-
duites de troupes (12 tablic, 1640/1641), Recueil de di-
verses pieces tres ne'cessaires d lafortifications (13 tablic, ok.
1641-1643), Divers desseins tantpour lapaix ąuepour la
guerre (6 tablic, 1642 r.) oraz Diuerses exercices de cava-
lerie (19 tablic, ok. 1646 r.).
Warto zwrócić uwagę na Recueil de diverses pieces
tres necessaires d la fortifications dedykowany Armando-
wi Charlesfowi de La Porte de La Meilleraye. Wro-
cławskie muzeum jest w posiadaniu pełnego cyklu29.
Wszystkie tablice, oprócz karty tytułowej, prezentu-

9. Stefano della Bella, Kartusz z dwiema pólpostaciami famy dmą-
cej w trąbę, hełmem z piórupuszem i głową lwa. Tabl. 3. w cyklu:
Raccolta di varii capricci et nove inuentioni di cartelle et ornamenti. Stan
III lub IV/VI. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Fot. Arkadiusz
Podstawka.