Muzeum Narodowe <Breslau> [Hrsg.]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Hrsg.]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 20.2011

Wspomnienia
Stragierowicz, Beata: Serdeczna i bezpośrednia. Koleżeńskie wspomnienie o Elżbiecie Góreckiej

Beata Stragierowicz

Z kardynałami i biskupami w Panoramie Racławickiej, paździer-
nik 1985 r. Fot. S. Rzeszowski.

Jesienią 1985 r. płótno Styki i Kossaka podziwiali
kardynałowie i biskupi uczestniczący w konferencji
Episkopatu Polski w Trzebnicy. Polskim hierarchom
towarzyszył wówczas również Monsignor Luigi
Poggi, który odpowiadał za kontakty Stolicy Apo-
stolskiej z rządem PRL. Był on oczarowany malo-
widłem, a Ela szczegółowo objaśniała mu kolejne
epizody racławickiej batalii. Jednocześnie jak zawsze
podkreślała, że poprzez swe patriotyczne treści Pa-
norama jest w kulturze polskiej zjawiskiem niezwy-
kłym.
W 1988 r. gościliśmy w Panoramie Siergieja
Achromiejewa - marszałka Związku Radzieckie-
go i pierwszego zastępcę Ministra Obrony ZSRR.
Wówczas był to VIP, którego przyjmowano z wszel-
kimi honorami. Marszałek zachwycił się samym
malowidłem, ale przede wszystkim Elą, która mu
towarzyszyła. Komplementy, jakie od niego usły-
szała, były potem wielokrotnie przypominane przy
wielu „panoramowych” okazjach.
Z kolei w 1991 r. Ela podejmowała Irenę Ander-
sową, wdowę po generale Andersie, oraz towa-
rzyszącą jej Władę Majewską, aktorkę, pieśniarkę
i dziennikarkę przedwojennej lwowskiej rozgłośni

Z Ireną Andersową na platformie widokowej Panoramy Racławickiej, maj 1991 r. Fot. L. Górecka.