Muzeum Narodowe <Breslau> [Editor]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Editor]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 20.2011

Wspomnienia
Stragierowicz, Beata: Serdeczna i bezpośrednia. Koleżeńskie wspomnienie o Elżbiecie Góreckiej
Serdeczna i bezpośrednia. Koleżeńskie wspomnienie o Elżbiecie Góreckiej

Polskiego Radia. Panie przyjechały do Wrocławia,
ponieważ - jak powiedziały - „to bardzo lwowskie
miasto”. Niewymuszony sposób bycia Eli sprawił,
że oficjalne początkowo spotkanie przekształciło się
w przemiłą pogawędkę o Lwowie, Wesołej Lwow-
skiej Fali i polskiej emigracji w Wielkiej Brytanii.
Elżbieta Górecka była absolwentką etnografii
Uniwersytetu Wrocławskiego. Pracę magisterską
na temat życia kobiety na Ziemiach Zachodnich
i Północnych, napisaną pod kierunkiem doc. dr.
Adolfa Nasza, obroniła w 1973 r. Przed osiedle-
niem się na stałe we Wrocławiu pracowała m.in.
w Muzeum Miejskim w Nowej Soli oraz w Miej-
skim Domu Kultury w Gubinie. W latach 1979-
-1983 pracowała jako specjalista ds. programowych
we wrocławskim Biurze Wystaw Artystycznych.
Zajmowała się przede wszystkim współczesną
plastyką wrocławską. Organizowała wiele wystaw.
Zaprzyjaźniła się wówczas z malarką i scenografką
Elżbietą Terlikowską „Lalką”. Po latach refleksyjne
obrazy „Lalki” zawisły na ścianach podwrocław-
skiego domu Eli i Witka Góreckich.
W roku 1983 podjęła pracę w Muzeum Naro-
dowym we Wrocławiu, gdzie właśnie organizowano
nowy oddział - Panoramę Racławicką. Początkowo
Ela współtworzyła ten oddział, a później - jako
szefowa jego działu oświatowego - zajmowała się
przede wszystkim organizacją frekwencji i wypraco-
waniem optymalnego systemu zwiedzania. W 1986 r.
„w podzięce za wyróżniający się udział w pracach na
rzecz Panoramy Racławickiej” otrzymała pamiątkowy
medal wybity przez Mennicę Państwową w 1985 r.
oraz honorową kartę wstępu do Panoramy o numerze
143. Była autorką wielu informatorów i folderów
o Panoramie i insurekcji kościuszkowskiej. Przez lata
popularyzowała zarówno dzieło Styki i Kossaka, jak
i polskie tradycje niepodległościowe.
W 1992 r. w Muzeum Narodowym utworzono
nową komórkę organizacyjną - Gabinet Doku-
mentów. W dziale tym znalazły się m.in. archiwalia
związane z Panoramą Racławicką i innymi polski-
mi panoramami. Kierownikiem gabinetu została Ela
Górecka. Na tym stanowisku pracowała do czasu
przejścia na emeryturę w roku 2004. Jako kustosz
Muzeum Narodowego zorganizowała kilka waż-
nych wystaw. Wystawa „Insurekcja kościuszkowska
w dokumentach i zabytkach” (1994 r.), przygotowa-
na we współpracy z Ossolineum, towarzyszyła III
Konferencji Panoram Europejskich. Z kolei na 15.
rocznicę ponownego udostępnienia Panoramy przy-

Ela podpisująca katalog towarzyszący wystawie „Panoramy Woj-
ciecha Kossaka i Jana Styki”, czerwiec 2000 r. Fot. A. Podstawka.

W Panoramie Racławickiej podczas jubileuszu 80-lecia urodzin
prof Alfreda Jahna, kwiecień 1995 r. Fot. E. Witecki.