Studia i materiały archeologiczne — 12.2005

Chabiera, Aleksandra: Malowidła z grobowca III w Wardian, Aleksandria
Malowidła z grobowca III w Wardian...

Paleta barw jest skromna: różne odcienie brązu (od ciemnego po jasnordzawy,
przechodzący w pomarańczowy), zieleń (jasna, ciemna), czerń, turkus (cztery' piono-
we pasy nad altanką), kremowe tlo. Nie użyto czarnej kreski do zaznaczenia kontu-
rów poszczególnych motywów.
W zniszczonej. górnej części wyprofilowanej na kształt gzymsu widać pionowe
ślady dłuta w kamieniu. Podkład ma kilka warstw, co było konieczne, gdyż po-
wierzchnia skaty jest nierówna (zresztą malowidło nie ma równej powierzchni, widać
wybrzuszenia i wgłębienia, a niektóre fragmenty malowidła wraz z podkładem nie
przylegają bezpośrednio do skały, gdyż się wybrzuszyły, prawdopodobnie pod wpły-
wem wilgoci). Gzyms nad głównym panelem jest bardzo zniszczony. Na najlepiej
zachowanej części malowidła widać motyw}' roślinne, może owoce (okrągłe, poje-
dyncze „kule”), liście i inne motywy trudne do zidentyfikowania. Górny róg bloku
kamiennego uformowany jest w sposób niepozostawiający wątpliwości, że na jego
wysokości kończył się blok skały z malowidłem.
Fresk jest bardziej zniszczony po lewej strome, co utrudnia identyfikację tej
części przedstawienia. Widoczny jest jasnozielony kształt z brązowoczamymi kontu-
rami i kropkami rozmieszczonymi na całej jego powierzchni oraz obok - ciemno-
brązowy motyw przypominający sylwetkę ludzką (fig. 3).
Po prawej stronie przedstawiono nagiego mężczyznę, półleżącego, opartego na
lewym łokciu, z praw7ą ręką uniesioną i zgiętą za głową oraz z nogami skrzyżowa-
nymi na wysokości łydek. Postać leży pod altaną, z której zwisają wici roślinne
zawinięte w7okól jej górnej, ocieniającej części, przedstawionej jako wygięty w luk
daszek (fig. 4).
Dolny rejestr zajmuje imitacja marmuru oddzielona od górnego czarnym, szero-
kim pasem. W dolnym, lewym rogu widać prostokątny ślad po odkuciu sarkofagu
umieszczonego pod sąsiadującą ścianą. Pas zamykający od góry imitację marmuru
oddziela ją też od śladu po sarkofagu.
Malowidło znajduje się dziś w magazynie muzeum.
2. Monolityczny blok skalny z czterema freskami (nr 27029)
2.1. Malow idło z przestawieniem saqiyeh (C na planie)
Wysokość: ok. 190 cm (góra malowidła jest zniszczona, lecz zachowana z innej
strony tego samego bloku skalnego), szerokość: 137 cm (fig. 5, 6, 7).
Paleta kolorów7 jest raczej uboga - jasny brąz, czerń, zieleń oraz nieco czerwiem i
błękitu - lecz przez nakładanie na siebie kilku warstw farby uzyskano w7iele odcieni.
Malowidło jest zniszczone w części dolnej: widoczne jest wykucie na całej dłu-
gości, także na prostopadłej ścianie bocznej z malowidłem omówionym poniżej.
Zniszczenie to powstało prawdopodobnie w7 wyniku przygotowania bloku skalnego
do transportu. Zniszczona część mogła być dekorowana imitacjami wątków7 murar-
skich lub białym panelem bez żadnych ozdób i bez przedstawień figuralnych.
Fresk jest dobrze zachowany oprócz dość zniszczonego przedstawienia postaci
chłopca grającego na instrumencie pasterskim. Przedstawia scenę z życia codzien-
nego wr Egipcie antycznym - pracę kola wodnego (saąiyeh) używanego na kanałach