Studia Waweliana — 2.1993

Varia
Sprawozdanie z działalności Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu w roku 1992
czerwiec—październik [katalog wystawy pod red. B.
Biedrońskiej-Słotowej], Kraków 1992, poz. 1.87, 1/98,
H/l, 11/71, 11/85, 11/87, 11/91, 11/95, 11/100, 11/107.

NOWY SĄCZ

Muzeum Okręgowe — „Sztuka gotycka Ziemi Sądeckiej"
Trzy kafle z przedstawieniem gryfa, Polska, 1. ćwierć
w. XVI (nr inw. 3718, 3721, 3870); Dwa kafle z dekora-
cją maswerkową, Polska, 2. poł. w. XV (nr inw. 3882,
3883); Skrzynia gotycka, Polska, 1. ćwierć w. XVI (nr
inw. 3952); Ława gotycka, Polska, koniec w. XV (nr
inw. 1547) — Sztuka gotycka Ziemi Sądeckiej. Wystawa
Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu [...] z okazji
obchodów 700-lecia miasta Nowego Sącza, lipiec—sier-
pień 1992, [Nowy Sącz 1992], poz. 76—82.
Muzeum Okręgowe — „Nowy Sącz, jego dzieje i pa-
miątki"

Portret Hieronima Augustyna Lubomirskiego, Polska,
około r. 1702 (nr inw. 1691); Portret Jana Klemensa
Branickiego (?), Polska, początek w. XX (nr inw. 1713).

POZNAŃ

Muzeum Narodowe (listopad 1992 — styczeń 1993) —
„Witold Pruszkowski (1846—1896)"

W. Pruszkowski: Potret Stefanii Fedorowiczowej (nr
inw. 7727); Portret dziewczynki (nr inw. 707); Chłopak
wiejski (nr inw. 708); Sad — jabłoń w południe (nr
inw. 1176); Sad — jabłoń o zachodzie słońca (nr inw.
1177); Portret brata artysty — Władysława (nr inw.
7726) — Witold Pruszkowski (1846—1896). Katalog wy-
stawy monograficznej, oprać. D. Suchocka, Poznań 1992,
poz. I. 35, L 41, I. 110, I. 111, II. 122, II. 190.

SANDOMIERZ

Muzeum Okręgowe — „Wystawa twórczości Wojciecha
Weissa"

Obraz Chłopiec w mundurku, W. Weiss, r. 1897 (nr inw.
1174).

WARSZAWA

Zamek Królewski — „Pokój Orderowy. Ordery królów
i prezydentów Polski"

Medalion — odznaka Oficjum Kapituły Orderu Sw. Sta-
nisława, Polska, około r. 1765 (?) (nr inw. 7637).

4. Prace konserwatorskie i remontowe

Rok 1992 miał być — w założeniach dyrekcji —
pierwszym rokiem nasilonej realizacji programu cało-
ściowego odnowienia zabytków Wawelu. Zamiar ten
zdołano urzeczywistnić tylko częściowo, gdyż — skut-
kiem braku budżetu Państwa w pierwszej połowie ro-
ku i wynikających z tego stanu niedoborów finanso-
wych — większość prac rozpoczęto dopiero w miesią-
cach letnich. Wobec znacznych trudności budżetowych
starano się o zapewnienie innych źródeł finansowania
niezbędnych inwestycji. Wysiłki dyrekcji spotkały się
ze zrozumieniem Społecznego Komitetu Odnowy Zabyt-
ków Krakowa, który przyznał (uchwałą z dnia 16 VI
92 r.) z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków
Krakowa 4,5 miliarda złotych na prace konserwatorskie
w zamku królewskim. W drugiej połowie roku uzyska-
no nadto wydatną pomoc Fundacji Współpracy Polsko-
-Niemieckiej, która przyznała dotację w wysokości
7 miliardów złotych (do wydania w 1. 1992—1994).

Główne prace koncentrowały się w zamku. W pier-

wszym kwartale zostały dostarczone z fabryki W. Jopka
w Bytomiu zamówione wcześniej dachówki, co umożli-
wiło przystąpienie do wymiany pokrycia dachów. Ro-
boty rozpoczęto od skrzydła południowego; w wyniku
wygranego przetargu prowadziła je firma Pawlikowski
z Poronina. Po ich ukończeniu ta sama firma podjęła
prace na południowym odcinku skrzydła wschodniego.
Zakres — prócz wymiany pokrycia — objął konserwa-
cję i zabezpieczenie stalowej więźby, wykonanie ofaso-
wań i rynien z blachy miedzianej, montaż nowych krat
przeciwśniegowych oraz remont i uzupełnienie różnych
elementów wyposażenia strychów. Równolegle z robo-
tami dekarskimi rozpoczęto odnowienie krużganków
skrzydła południowego. Prace obejmujące konserwację
wszystkich elementów kamiennych, drewnianego okapu
dachu oraz wymianę tynków prowadziła — w wyniku
wygrania konkursu — firma Konserwacja Zabytków
Aleksandra Piotrowskiego; ich ukończenie nastąpi w r.
1993. Rozpoczęto również prace konserwatorskie w trzech
salach II piętra wschodniego skrzydła zamku, a to
w izbie Poselskiej, sieni „Pod Przeglądem Wojsk" oraz
izbie „Turniejowej", według programu opracowanego na
podstawie badań przeprowadzonych w r. 1991. W 1992 r.
dokonano tzw. konserwacji technicznej malowanych
fryzów, usunięto przemalowania z partii oryginalnych
oraz przygotowano partie zrekonstruowane przez Leo-
narda Pękalskiego do koniecznych korekt i uzupełnień.
Jednocześnie przeprowadzono w tych salach pełne od-
nowienie kasetonowych stropów, odczyszczono kamienne
portale i usunięto ze ścian (poniżej fryzów) nawarstwie-
nia farb emulsyjnych. Prace prowadziła firma Konser-
wacja Zabytków Aleksandra Piotrowskiego; ich ukoń-
czenie nastąpi w r. 1993. W ramach całościowego od-
nawiania tych wnętrz rozpoczęto również konserwację
30 rzeźbionych głów z sali Poselskiej — jedynej pozo-
stałości dawnego, słynnego stropu. Konkurs na tę pra-
cę wygrał zespół konserwatorów w składzie: adj. Ire-
neusz Płuska, mgr Marian Paciorek i mgr Andrzej Ste-
fański. Duży zakres miały działania przy odnawianiu
elementów kamiennych we wnętrzach zamku. W r. 1992
poddano zabiegom konserwatorskim portale i fragmenty
architektury w północnej części skrzydła wschodniego,
na parterze — sale Skarbca Koronnego i Zbrojowni
(dawne pomieszczenie wielkorządów) oraz na I p. łącz-
nie z salami skrzydła północnego. Prace prowadził
zespół konserwacji architektury pod kierunkiem arch.
Piotra Stępnia z Pracowni Konserwacji Zabytków S.A.
w Krakowie.

W budynku nr 7 na Wawelu (dawne seminarium)
zakończono prace kamieniarskie polegające na uzupeł-
nieniu brakujących i zniszczonych elementów oszkar-
powania elewacji północnej (Zakład W. Ślusarczyka).

Prócz konserwatorskich prowadzono na wzgórzu
różne roboty techniczne. Ukończono montaż instalacji
alarmowych: przeciwpożarowej (wraz z urządzeniami
samogaszącymi w niektórych salach zamku i pomiesz-
czeniach magazynowych) oraz przeciwłamaniowej, do-
starczonych przez firmę Cerberus ze Szwajcarii. Przy-
stąpiono także do modernizacji systemu ogrzewania
zamku. Projekt wykonał zespół pracowników nauko-
wych Politechniki Krakowskiej pod kierunkiem prof.
Zbigniewa Pietrzyka, realizację rozpoczęto od południo-
wej części skrzydła wschodniego zamku (równolegle do
prowadzonych tam prac konserwatorskich). Przetarg na
roboty instalacyjne wygrało Przedsiębiorstwo Robót In-