Studia Waweliana — 13.2007

Stepien, Piotr M.: Badania i konserwacja baszty Lubranki
24. Dwudzielne obramienie okienne w elewacji
południowej Lubranki, poziom II piętra,
stan w trakcie konserwacji

26. Wnęka okienna z sediliami na V piętrze Lubranki,

stan obecny

25. Schody z II na IV piętro Lubranki, stan obecny

no-zachodnim. Można domyślać się, że kondygnacje
wykorzystywane w okresie pokoju na cele mieszkalne
dzielono drewnianymi przepierzeniami, jak opisują to
późniejsze inwentarze.

Grubość ścian poszczególnych kondygnacji zmniej-
szała się ku górze: w poziomie piwnic wynosi ona prawie
3,5 m, w poziomie V piętra już „tylko” l,8-2,4m. Odsądź-
ki stanowiły oparcie dla stropów drewnianych dzielących
poszczególne kondygnacje. Wobec zaoblonego obrysu
zewnętrznego i czworokątnego obrysu pomieszczeń, dla
uniknięcia osłabienia konstrukcji ścian, na IV i V piętrze
w narożnikach od południa (tj. od strony najbardziej
narażonej na ostrzał) zastosowano rodzaj pilastrów.

Komunikację pionową zapewniały schody ukryte
w grubości ściany północnej, o szerokości biegu ok. 90
cm. Jeden bieg prowadzi z II na IV piętro (wejście na III
piętro umieszczono w połowie tego biegu, fig. 25), drugi
- z IV na V piętro. Zamknięcie biegów oraz wejścia
na III piętro ostrołukowymi, sfazowanymi portalami
z wapienia jurajskiego potwierdza mieszkalny charak-
ter wnętrz II - IV piętra (fig. 27-29)49. Wejście na I i II

49 Portal wejścia na schody prowadzące z II piętra na IV został
przekuty lub wymieniony, natomiast pozostałe są autentyczne; na por-
talach III i IV piętra zachowały się znaki kamieniarskie (fig. 30).