Studia Wilanowskie — 20.2012

Jaskanis, Pawel: Wprowadzenie

WPROWA D Z E NIE Zabytki porcelany miśnieńskiej w Muzeum Pałacu w Wila-
Pumef jasion ós ^owie tworzą nieliczny, lecz prestiżowy zbiór, który znaj-
duje się pod troskliwą i mądrą opieką Barbary Szelegejd
DyreidorMnzeam ,
Pałacu w Wilanowie * konserwatorów. Opracowanie muzealiów wymaga m.in.
badań źródłowych i porównawczych, a więc ma sens
społeczny tylko wtedy, gdy prowadzone jest we współpracy
z posiadającymi podobne kolekcje muzeami i w szerokim uję-
ciu problemowym. Rzeczpospolita przez 66 lat (1697-1763)
pozostawała w unii personalnej z Saksonią. Stanowiła dla niej
ogromny i bardzo atrakcyjny rynek zbytu. Polska szlachta
masowo zamawiała wyroby elektorskiej Manufaktury Porce-
lany w Miśni. Modę na nie wzmacniały związki patronackie
z dworem Wettinów. Na ten trop naprowadza nawet pobieżna
lektura inwentarzy pałaców i bogatych dworów, w których to
inwentarzach wymieniane są XVlII-wieczne okazy porcelany,
uznawane za wytwory rzemiosła saskiego.
Z poczucia niedosytu wiedzy o skali zjawiska narodził się dwu-
częściowy projekt, którego pierwsza część polega na inwenta-
ryzacji wszystkich zbiorów miśnieńskich z muzeów polskich.
Miejmy nadzieję, że zakończy się wydaniem zbiorczego katalogu.
W 2009 r. powstał również pomysł realizacji szeroko zakrojo-
nych badań nt. Miśnieńska porcelana w XVIII wieka dla szlachty
i arystokracji w Polsce, zakładający współpracę z Drezdeński-
mi Zbiorami Porcelany oraz dokładną kwerendę w polskich
i niemieckich archiwach. W projekt zaangażowały się ponadto
Muzeum Narodowe w Warszawie, Zamek Królewski w Warsza-
wie i Zamek Królewski na Wawelu w Krakowie. Niniejszy zeszyt
„Studiów Wilanowskich" obrazuje ten wstępny etap prac, zaini-
cjowany 6 października 2009 r. polsko-niemieckim roboczym
spotkaniem pt. Osiemnastowieczne wyroby Miśni w Polsce. Stan
i potrzeby badań, w pałacu wilanowskim. Ukoronowaniem zbio-
rowych starań może być ekspozycja wyrobów reprezentatyw-
nych dla ilustracji polsko-saskich powiązań, a także dwujęzycz-
ne publikacje źródłowe i podsumowująca edycja.
Jak wykazała wstępna kwerenda, w połskich zbiorach muzealnych
i prywatnych znajdować się może nieco ponad 3800 wyrobów
porcelanowych, 82 z kamionki Johanna Friedricha Bóttgera
i 160 biskwitów, wyprodukowanych w XVIII w. w Miśni. Na pod-
stronie Projeht Miśnia z XV7P w. / Projeht Meissen ans dem 1&
/h. strony internetowej Muzeum Pałacu w Wilanowie opisane
są wszystkie wilanowskie muzealia miśnieńskie z omawiane-
go okresu (podstawowe informacje, fotografia i bibliografia dla
każdego wyrobu) oraz zestawione dane przekazane o zbiorach
miśnieńskich z 9 innych muzeów polskich. Planowane jest roz-
winięcie tej podstrony w ogólnopolską bazę informacji na temat
zbiorów będących przedmiotem badań. Znajdą się tu opisy

PAWEŁ JASKANIS