Studia Wilanowskie — 20.2012

DOI article:
Szelegejd, Barbara: Wyniki kwerendy związanej z projektem badawczym „Miśnieńska porcelana w XVIII wieku dla szlachty i arystokracji w Polsce” realizowanym przez Muzeum Pałac w Wilanowie we współpracy z Drezdeńskimi Zbiorami Porcelany
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
Za prawidłowość odpowiedzi na postawione w kwerendzie pyta-
nia odpowiadają wyłącznie merytoryczni opiekunowie zbio-
rów w poszczególnych instytucjach, zaś liczba zabytkowych
przedmiotów, ich rozpoznanie czy zaklasyfikowanie do poszcze-
gólnych okresów chronologicznych obrazuje stan wiedzy zgodny
z terminem wypełnienia kwestionariusza. Oznacza to, że bez
weryfikacji zgłoszonych danych należy brać pod uwagę możliwość
popełnienia przez niektóre osoby błędu w zakwalifikowaniu obiek-
tów lub w ustaleniach dotyczących historii przedmiotów. Mogło
się to zdarzyć w wypadkach pewnych ośrodków pozbawionych
specjalistów w dziedzinie ceramiki oraz dostępu do fachowej lite-
ratury, dysponujących ograniczonymi funduszami, ukierunkowa-
nych na gromadzenie i opracowywanie odmiennego rodzaju zbio-
rów itp.3 Wyniki tej ogólnopolskiej ankiety, jak każdej tego typu,
powinny być traktowane jedynie jako materiał wstępnie wyselek-
cjonowany - pozwalający na szacunkowe rozeznanie w zasobach,
a także stanowiący punkt wyjścia do dalszych merytorycznych
badań i ustaleń.
I tak, 11 muzeów wykazało obecność w zbiorach 82 obiektów z czer-
wonej kamionki Johanna Friedricha Bóttgera, przy czym naj-
większa jej liczba - 38 szt. - jest w posiadaniu Muzeum Pałacu
w Wilanowie, a pozostałe zgłoszono w następujących Muzeach:
w Gliwicach i Narodowym w Warszawie - po 10 szt., Narodowym
we Wrocławiu i Zamku w Łańcucie - po 7 szt., Okręgowym w Tar-
nowie - 3 szt., Fundacji Książąt Czartoryskich w Krakowie i Sztuk
Użytkowych w Poznaniu (Oddz. MNP) - po 2 szt., w Nieborowie
i Arkadii (Oddz. MNW), Zamku Królewskim na Wawelu w Krako-
wie oraz Zamku Królewskim w Warszawie - po 1 szt. Liczba ta
może ulec zmianie w wypadku Muzeum w Gliwicach - po wery-
fikacji zgromadzonych tam 28 naczyń uznanych za bóttgerow-
skie, holenderskie, chińskie czy angielskie. Dwunastym muzeum
z kamionką Bóttgera może okazać się Muzeum Okręgowe w Koni-
nie, gdzie po 11 wojnie znalazło się 21 imbryczków z czerwonej
kamionki, o nieustalonej do tej pory atrybucji, przekazanych ze
składnicy muzealnej w Kozłówce.
W wypadku biskwitów powstałych w okresie Marcoliniego lub
wcześniej, których wytypowano 160 egzemplarzy, najliczniej-
szy zbiór znajduje się w Muzeum Pałacu w Wilanowie - 136 szt.,
a w innych kolekcjach ich liczba nie przekracza 10: Muzea - Naro-
dowe w Warszawie - 7 szt., Narodowe w Krakowie - 4 szt., Uni-
wersytetu Jagiellońskiego w Krakowie - 3 szt., Archeologiczno-
-Historyczne w Elblągu, w Gliwicach, Zamek Królewski na Wawelu
- po 2 szt., Narodowe w Gdańsku, Sztuk Użytkowych w Poznaniu,
Okręgowe w Suwałkach, Fundacja Książąt Czartoryskich w Kra-
kowie - po 1 szt.
Na ok. 3861 wyselekcjonowanych przedmiotów z porcelany szkli-
! wionej z wyznaczonego okresu zdecydowanie największa kolekcja

WYNtKt KWERENDY ZWIĄZANEJ Z PROJEKTEM BADAWCZYM...